در نشست اعضای اتاق مشترک ایران و چین مطرح شد: کاهش 18 درصدی حجم مبادلات تجاری بین ایران و چین

در نشست اعضای اتاق مشترک ایران و چین مطرح شد: کاهش 18 درصدی حجم مبادلات تجاری بین ایران و چین
نشست اعضای اتاق مشترک ایران و چین با حضور وابسته جدید تجاری بازرگانی و اقتصادی چین در ایران، دوشنبه 1آبان‌ماه در اتاق ایران برگزار شد. در این جلسه مسائل روابط تجاری بین ایران و چین مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، مسائل و مشکلات ناشی از تحریم و ایجاد پیچیدگی‌هایی در روند فعالیت‌های بانکی از جمله موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

براساس این گزارش، به دلیل وضعیت موجود در اقتصاد کشور، حجم معاملات بین ایران و چین در 6 ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه، 18درصد کاهش یافته است؛ با این حال از سال 2000 تا 2011 حجم معاملات، رشد 20برابری را تجربه کرده یعنی از 4/ 2 میلیارد دلار به 45میلیارد دلار رسیده است.

براساس این گزارش در حال حاضر 5 هزار و 900بازرگان ایرانی در حال تجارت با کشور چین هستند. اتخاذ سیاست‌هایی جهت رسیدگی به اختلافات بین تجار ایران و چین، تعریف راه‌کار برای طرف چینی جهت اعتماد کردن به وی در امر تجارت، حل‌و‌فصل مسائل بانکی و مالی و تعیین ساز‌و‌کار در راستای مبادله اطلاعات لازم تجاری، از جمله موضوعاتی بود که در این نشست مورد توجه اعضای این اتاق مشترک قرار گرفت.

گفتنی است، گوچان وی که به‌عنوان وابسته تجاری بازرگانی و اقتصادی چین در ایران انتخاب شده و در این نشست حضور یافت. درخصوص مشکلات بانکی بین دو کشور اظهار کرد: «برای حل این دسته از مسائل، آن باید مقامات دولتی دو کشور وارد مذاکره شده و روش‌های ممکن را مورد بررسی قرار دهند.»

وی تصریح کرد: «برای مدیریت برقراری رابطه تجاری با شرکت‌های کوچک و نامعتبر چینی باید از آن‌ها اسنادی که از طرف دولت چین و یا اتحادیه‌های مربوط به زبان انگلیسی صادر کرده‌اند را درخواست کنید.»

گزارش تصویری

۷ آبان ۱۳۹۱ ۲۱:۳۷
تعداد بازدید : ۱,۲۷۱