معرفی شرکت پتروشیمی آبادان

معرفی شرکت پتروشیمی آبادان

تاریخچه:

در اواخر سال 1342 انستیتو نفت فرانسه از طریق سازمان برنامه و بودجه مامور شد تا در مکان ایجاد صنایع پتروشیمی در ایران مطالعات جامعی به عمل آورد . این مطالعات منجر به تاسیس شرکت سهامی پتروشیمی آبادان با مشارکت 74 % سهم شرکت ملی پتروشیمی و 26% سهم شرکت ب اف گودریج آمریکا گردید .
در سال 1346 عملیات ساختمانی مجتمع توسط شرکت لاماس آمریکا آغاز و در سال 1348 رسما به بهره برداری رسید . ظرفیت اولیه تولید سالانه 20000 تن پی وی سی , 10000 تن دودسیل بنزن و 24000 تن سود سوز آور بوده است. در سال 1354 طرح گسترش به منظور افزایش تولید پی وی سی به 60000 تن در سال به اجرا در آمد.
مجتمع پتروشیمی آبادان در طی سالهای 1359 تا 1367در اثر آتش جنگ 8 ساله ایران و عراق ویران شد. پس از پایان جنگ , پتروشیمی آبادان توسط نیروهای متخصص مجتمع بازسازی گردید.
تولید پی وی سی در سال 1384 به حدود 60000 تن افزایش یافت. رسیدن به تولید سالانه 110000 تن پی وی سی هدف طرح توسعه آینده مجتمع در طی چند سال آینده می باشد.

پتروشیمی آبادان  

شرکتهای تابعه:

پاسارگاد: این شرکت بمنظور استفاده بهینه ازحدود 126 هکتار اراضی واقع درمنطقه آزاد تجاری اروند بین رودخانه کارون و کانال مارِد ( حفار شرقی خرمشهر) با سرمایه یک میلیارد ریال در تاریخ 1383/12/12 تأسیس گردید. با توجه به ظرفیت های موجود منطقه و استفاده از تسهیلات مؤسسات بین المللی و بانکهای داخلی و همچنین استفاده از مزایای قانونی پیش بینی شده در برنامه های دولت و ایجاد زمینه ترغیب مشارکت کنندگان ، آیندة مطلوبی را برای سهامداران پتروشیمی آبادان نوید می دهد .

تا تاریخ این گزارش مالکیت 76 هکتاراز اراضی مذکور به صورت قانونی به نام پتروشیمی آبادان ثبت شده است.

پولیکا نوین: این شرکت قبلاً تحت عنوان کارخانه پولیکا واقع در شهر صنعتی کرج ، تولید کننده انواع لوله های سخت P.V.C اتصالات P.V.C و قطعات تزریقی– انواع گرانول های نرم وخشک ومواد پلیمری مهندسی بوده و شامل واحدهای زیر می باشد :

واحد تولید لوله P.V.C با ظرفیت سالانه 4800 تن
واحد تولید گرانول با ظرفیت سالانه 2500 تن
واحد تولید اتصالات با ظرفیت سالانه 1000 تن
در نیمه دوم سال 1382 به منظور همگامی با بهینه سازی و توسعه مجتمع پتروشیمی آبادان و هموار سازی مسیرتوسعه این واحد ، با تاسیس شرکتی مستقل با نام شرکت تولیدی پلیمر های صنعتی پولیکا نوین به فعالیت تولیدی خود تداوم بخشیده است و اموال کارخانه پولیکا ازتاریخ 01/09/1382 به شرکت مذکور انتقال یافته و هم اکنون به صورت شرکتی مستقل اداره می شود.

طی سال 1383 سرمایه این شرکت از مبلغ یک میلیارد ریال به 41 میلیارد ریال افزایش یافته است . هم اکنون شرکت مذکور در جهت توسعه محصول و توسعه بازار فعالیت های مطلوبی را آغاز کرده است تا همگام با طرح توسعه و بهینه سازی پتروشیمی آبادان در رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده موفقیت های لازم را کسب نماید.

HSE:

فضای سبز مجتمع پتروشیمی آبادان شامل 3000 اصله درخت است

طبق آخرین شمارش انجام گرفته توسط پرسنل اداره HSE ، فضای سبز مجتمع پتروشیمی آبادان شامل 3000 اصله درخت است ،که به ازای هر یک از کارکنان دو اصله درخت می باشد. با اجرای طرح گسترش فضای سبز تا پایان امسال، با اتکا به پروردگار متعال داشت 6000 اصله درخت تحقق خواهد یافت که مبنای آن داشتن درخت به تعداد کارکنان پتروشیمی و خانواده ایشان می باشد.

محصولات تولیدی توسط مجتمع پتروشیمی آبادان:
یکی از مزایایی که پتروشیمی آبادان را ازدیگر پتروشیمی های هم گرید متمایز می نماید تنوع تولید محصولات می باشد که درطول مدت کارکرد پتروشیمی آبادان توسط کارشناسان و متخصصان این مجتمع با تحقیق و بررسی بعمل آمده به این مهم دست یافته اند. پتروشیمی آبادان با دارا بودن دو واحد تولید p.v.c(پلی وینیل کلراید) ماده اولیه صنعت پلاستیک قادرخواهد بود که گریدهای مختلفی ازاین محصول را تولید وبه بازارهای داخلی وجهانی عرضه نماید که همه این دستاوردها با درایت مدیران ومتخصصان وکلیه کارکنان زحمتکش آن به دست آمده و ما امید و اریم که همیشه شاهد این رشد وشکوفایی باشیم.
محصولات تولیدی پتروشیمی آبادان به شرح زیرمی باشد:
پی . وی . سی (P.V.C ):
پی وی سی پتروشیمی آبادان از نوع سوسپانسیون بوده و در 15 گرید متفاوت تولید می شود . عمده گریدهای تولید 70 – S ، 65- S ، 60 – S ، 57- S می باشد .
دودسیل بنزن ( D.D.B ) :
این ماده پاک کننده بصورت مایع ، بی رنگ و شفاف است . ( D.D.B ) توسط صنایع پایین دستی با روشهای مختلف به صورت پودرهای شوینده در آمده و به بازار عرضه میگردد .
سود سوز آور :
با نام شیمیایی هیدروکسید سدیم و در بازار به نام کاستیک سودا معروف است . سود سوز آئر در پتروشیمی آبادان به صورت محلول غلیظ 50% تهیه می شود .این ماده هم اکنون در کشور ما در صنایع عمده ای نظیر نفت ، کاغذ سازی ، نساجی ، صابون سازی مصرف فراوانی دارد .

۲۶ خرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۵۲
تعداد بازدید : ۵۴۲