ظریف: برجام بر پایه بی‌اعتمادی شکل گرفت

ظریف: برجام بر پایه بی‌اعتمادی شکل گرفت
وزیر امور خارجه ایران گفته است که مذاکرات ناظربر توافق هسته‌ای بر پایه اعتماد استوار نبود، بلکه اصل بر بی‌اعتمادی متقابل همه کشورهای ذیربط در این توافق هسته‌ای بود.
طرح موضوع تحریم احتمالی محمدجواد ظریف و همچنین سرنوشت توافق هسته‌ای موضوع مصاحبه کتبی نیویورک تایمز با اوست. وزیر امور خارجه ایران گفته است که شخصا هیچ مشکلی با تحریم‌ خود از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا ندارد.

روزنامه نیویورک تایمز در ارتباط با تنش پدید آمده بین ایران و آمریکا و همچنین احتمال تحریم محمدجواد ظریف، مصاحبه‌ای با وزیر امورخارجه ایران انجام داده است.

این مصاحبه به شکل کتبی و از طریق ایمیل توسط فرناز فصیحی و دیوید دی. کرک‌پاتریک صورت گرفته است.

دو موضوع محوری در این گفت‌وگو مد نظر خبرنگاران بوده است. نخست فرجام برجام و دیگر تحریم‌احتمالی ظریف از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا.


در مقدمه این مصاحبه، ظریف به عنوان فردی مطرح شده که نام او با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ گره خورده است. از او به عنوان کسی یاد شده که از یکسو مورد انتقاد نیروهای تندرو و محافظه‌کار در ایران است و از سوی دیگر مورد حمله دولت ترامپ. از جمله گفته شده است که ترامپ او را فردی می‌داند که ظاهر یک فرد معتدل و میانه‌رو را به خود می‌گیرد، حال آنکه در شمار هواداران سرسخت و ثابت‌قدم آیت‌الله خامنه‌ای است.



برجام و بی‌اعتمادی


محمدجواد ظریف در این مصاحبه کتبی تاکید کرده است که توافق هسته‌ای یک توافق چندجانبه است و نمی‌شود تنها از ایران انتظار داشت به الزام‌های آن پایبند باشد.

وزیر امور خارجه ایران گفته است که مذاکرات ناظربر توافق هسته‌ای بر پایه اعتماد استوار نبود، بلکه اصل بر بی‌اعتمادی متقابل همه کشورهای ذیربط در این توافق هسته‌ای بود.

ظریف پیشبینی ماده ۳۶ توافق هسته‌ای را دلیلی بر بی‌اعتمادی طرفین دانسته و گفته است که این ماده ناظر بر الزام پایبندی همه کشورها به تعهدات پیشبینی شده در توافق هسته‌ای است. او تاکید کرده که هرگاه کشوری به الزام‌های پیشبینی شده متعهد نماند، دیگر کشورها می‌توانند در پایبندی خود به برجام تجدید نظر کنند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین گفته است هرگاه کشورهای دیگر تعهدات خود را انجام دهند، جمهوری اسلامی نیز به تعهدات و الزام‌های پیشبینی شده در برجام وفادار خواهد ماند.



تحریم احتمالی


محمدجواد ظریف در این مصاحبه تاکید کرده است که مشکلی با تحریم احتمالی خود از سوی آمریکا ندارد. او گفته است که نه او و نه هیچ عضو خانواده‌اش دارایی در خارج از ایران ندارند که نگران مسدود شدن آن‌ها باشند.

ظریف گفته است که او حتی یک حساب بانکی در خارج از کشور نداشته و از این رو، شخصا مشکلی با تحریم‌خود از سوی آمریکا ندارد.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرده است که تحریم او اما می‌تواند امکان دست‌یابی به یک راه‌حل دیپلماتیک را کاهش دهد. ظریف گفته است که آمریکا با تحریم احتمالی او عملا ثابت خواهد کرد که خواستار حل دیپلماتیک تنش نیست.
۱۵ تیر ۱۳۹۸ ۱۰:۲۰
تعداد بازدید : ۴۰۷