حمایت میرکاظمی از کاهش صادرات نفت ایران

حمایت میرکاظمی از کاهش صادرات نفت ایران
رئیس کمیسیون انرژی مجلس با پیشنهاد مطرح در مجلس برای کاهش صادرات نفت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: باید راه‌های مقابله با تحریم ها را بررسی کنیم همان طور که از نفت به عنوان ابزار علیه ما استفاده می‌کنند می توانیم از نفت در حوزه امنیت انرژی استفاده کنیم.
به گزارش مهر، مسعود میرکاظمی با بیان اینکه طرح الزام دولت به کاهش صادرات نفت در کمسیون انرژی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت اظهار داشت، عرضه و تقاضای نفت در جهان به گونه‌ای است که در آینده نه چندان دور تقاضا بیشتر از عرضه خواهد شد.

وی ادامه داد: زمانی که کشور ما را تحریم می‌کند و می‌گویند که ایران یک میلیون بشکه تحریم شود به دلیل آن است که پیش بینی می‌کنند تقاضا کمتر از تولید است. متاسفانه برخی از کشورهای منطقه نیز کمک می‌کنند که این اتفاقا رخ دهد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: زمان رسیدن به حداکثر تولید نفت در جهان خیلی دور نیست، پس از این مرحله با روند کاهش تولید نفت روبرو خواهیم بود در حالی که تقاضا همچنان در حال افزایش است. اروپایی‌ها خود نیز نگران این موضوع هستند و جلسات و سمینارها برای آن برگزار کردند که چگونه به این وضعیت مقابله کنند.

وی ادامه داد: این یک فرصت برای ماست تا به واسطه آن برخی کشورهایی که در تحریم ایران مشارکت می‌کنند را در صادرات نفت محدود کنیم به این معنی که قانونی بگذرانیم که دولت‌های ایران چه این دولت و چه دولت‌های بعدی مکلف به کنترل صدرات نفت کنیم .

وزیر سابق نفت افزود: آنها 2020 را به عنوان سال رخداد این واقعه اعلام کرده‌اند که قطعاً در آن زمان قیمت نفت هم افزایش خواهد داشت بنابراین باید این وضعیت را فرصتی تلقی کنیم و به سمت اقتصاد غیرنفتی برویم. هر زمان که محدودیتی برای ما ایجاد شده به دنبال آن‌شاهد رشد و شکوفایی و خلاقیت بوده‌ایم.

میرکاظمی تصریح کرد: باید از این فرصت استفاده کنیم و منابع کشور را بسیج کنیم تا نیاز به صادرات حجم بالای نفت نداشته باشیم و مورد تهدید قرار نگیریم، اقتصادمان هم نباید تک قطبی باشد.

وی تاکید کرد: بررسی چنین طرحی در مجلس جزو راهکارهایی برای مقابله با تحریم‌ها است همان طور که آنها از نفت به عنوان ابزار علیه ما استفاده کرده‌اند می‌توانیم از نفت در حوزه امنیت انرژی استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون انرژی یاد آور شد: بررسی این طرح در کمیسیون حداقل به دو هفته وقت نیاز دارد.

به گزارش پانا نیوز، طرح دو فوریتی الزام دولت به کاهش صادرات نفت که امروز با 20 امضا تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است، به شرح زیر است:

ماده واحده- دولت موظف است صادرات نفت را به صورت ذیل کاهش دهد.

الف- دولت موظف است در راستای اهداف برنامه پنجم توسعه و اهداف کلی نظام در جهت استقلال ملی و طبق ضرورت زمان حاضر صادرات نفت را به میزان یک سوم، نسبت به سال گذشته(1390) کاهش دهد.

ب- به دولت اجازه داده می شود پس از اجرای بند الف این ماده در طی اجرای قانون برنامه پنجم توسعه بنابه ضرورت الباقی صادرات نفت را نیز متناسب با قیمت ارز کاهش دهد.
۱۶ آبان ۱۳۹۱ ۲۳:۵۳
تعداد بازدید : ۱,۰۴۳