پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی؛ آمریکا جای عربستان را در تولید نفت می‌گیرد

پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی؛ آمریکا جای عربستان را در تولید نفت می‌گیرد
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که تولید نفت آمریکا تا سال 2020 از تولید نفت عربستان بیشتر خواهد شد.
آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش تازه خود اعلام کرد که تولید نفت ایالات متحده در دهه آینده از عربستان سعودی پیش خواهد افتاد و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان را تقریبا خودکفا و در مسیر تبدیل شدن به یک صادرکننده خالص قرار خواهد داد.
آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش سالانه خود درباره چشم انداز جهانی انرژی افزود: افزایش نفت‌خام استخراج شده از طریق فناوری‌های جدید از جمله شکستن هیدرولیکی صخره‌های زیرزمینی، آمریکا را از سال 2020 به مدت پنج سال به بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت جهان تبدیل خواهد کرد.
بنا به اعلام وزارت انرژی آمریکا، این کشور 83 درصد از انرژی مورد نیاز خود را در شش ماه اول امسال تامین کرد. براساس اعلام این وزارتخانه، آمریکا که واردات نفت آن در سال‌جاری 11 درصد کاهش یافته در مسیر تولید بیشترین نفت از سال 1991 تاکنون قرار دارد.
بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی که به 28 کشور صنعتی مصرف‌کننده نفت مشاوره می‌دهد، پیش‌بینی می‌شود تقاضای جهانی نفت از روزانه 87 میلیون و 400 هزار بشکه در سال گذشته به 99 میلیون و 700 هزار بشکه در روز در سال 2035 برسد.
براساس آمار پایگاه بلومبرگ، عربستان سعودی ماه گذشته روزانه 9 میلیون و 800 هزار بشکه نفت تولید کرد. این در حالی است که تولید نفت آمریکا در ماه اکتبر روزانه شش میلیون و 700 هزار بشکه در روز بود.
سبقت از عربستان سعودی
به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، آمریکا در سال 2020 روزانه 11 میلیون و 100 هزار بشکه نفت و در سال 2025 روزانه 10 میلیون و 900 هزار بشکه نفت تولید خواهد کرد. این ارقام به ترتیب 500 هزار و 100 هزار بشکه در روز بالاتر از پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای تولید نفت عربستان در سال‌های 2020 و 2025 است.
براساس این گزارش، عربستان مجددا در سال 2030 با روزانه تولید 11میلیون و 400 هزار بشکه به اولین تولید‌کننده نفت جهان تبدیل خواهد شد. تولید نفت آمریکا در سال 2030 روزانه 10 میلیون و 200 هزار بشکه در روز خواهد بود.
مقامات وزارت انرژی آمریکا و وزارت نفت عربستان درباره این گزارش اظهارنظر نکرده‌اند.
کاهش واردات نفت آمریکا
گزارش آژانس بین‌المللی انرژی حاکی از این است که به دلیل تولید جدید و استانداردهای سختگیرانه‌تر بهره‌وری سوخت برای اتومبیل‌ها و کامیون‌ها که کاهش تقاضا را به همراه دارد، واردات نفت آمریکا از روزانه 10 میلیون بشکه در سال‌جاری ظرف 10 سال به حدود چهار میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت.
براساس این گزارش، اعضای آژانس بین‌المللی انرژی تا سال 2035 برای هر بشکه نفت وارداتی احتمالا حدود 125 دلار پرداخت خواهند کرد، این در حالی است که قیمت نفت‌خام برنت در حال حاضر نزدیک به 109 دلار در هر بشکه است.بهای نفت برنت در ژوییه سال 2008 به رقم بی‌سابقه 147 دلار و 50 سنت در هر بشکه رسید و سپس در دسامبر همان سال به حدود 46 دلار در هر بشکه سقوط کرد و از آن زمان هر سال به قیمت نفت افزوده شده است.
در این گزارش آمده است که مصرف گاز طبیعی در این دوره به دلیل افزایش مصرف چین، هند و خاورمیانه افزایش می‌یابد.
افزایش تولید نفت عراق
طبق این گزارش تولید نفت عراق تا سال 2020 به شش میلیون بشکه در روز و تا سال 2035 به بیش از هشت میلیون بشکه در روز خواهد رسید و به این ترتیب با پیشی گرفتن از روسیه به دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان بدل خواهد شد. طبق برآورد پایگاه بلومبرگ، این کشور ماه گذشته روزانه سه میلیون و 400 هزار بشکه نفت تولید کرد و پس از عربستان در رده دومین تولید‌کننده بزرگ سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) ایستاد.
افزایش صادرات نفت ایران در ماه اکتبر
آژانس بین‌المللی انرژی در این گزارش به افزایش تولید نفت ایران در ماه اکتبر گذشته با وجود اعمال تحریم‌ها خبر داد.
بنا بر این گزارش، تولید نفت ایران پس از اینکه در هفت ماه گذشته روند نزولی داشت در ماه اکتبر افزایش یافت و صادرات نفت ایران را با افزایشی قوی مواجه کرد.
تولید نفت ایران در ماه اکتبر گذشته (مهر و آبان‌ماه) با 70 هزار بشکه افزایش به 7/2 میلیون بشکه در روز رسیده است.
همچنین صادرات نفت ایران از یک میلیون بشکه در روز با افزایشی مناسب به 3/1 میلیون بشکه در روز رسیده است.

 

۲۴ آبان ۱۳۹۱ ۱۹:۲۸
تعداد بازدید : ۱,۲۸۳