نفت در روزنامه‌های امروز/ صادرات فرآورده‌های نفتی با قوت ادامه دارد


🔻 امروز سه شنبه ۱۲ شهریورماه روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان "تاکتیک شکست تحریم نفت" نوشت: فروش فرآورده‌های نفتی در شرایطی که تحریم‌های یکجانبه آمریکا صادرات نفت خام ایران را تحت‌تاثیر قرار داده، راهی برای حفظ درآمدهای نفتی کشور است. براساس گزارش‌های موجود، تشدید تحریم‌های نفتی آمریکا علیه کشورمان، روند فروش خارجی و داخلی فرآورده‌های نفتی مانند نفت کوره و ال‌پی‌جی را با تغییراتی همراه کرده است.آنطور که داده‌های حمل‌و‌نقل کشتی‌ها از سوی رویترز نشان می‌دهد؛ در‌حالی‌که تحریم‌های آمریکا فروش نفت خام ایران را تحت‌تاثیر قرار داده، فروش فرآورده‌های نفتی ایران با قوت ادامه دارد، اعداد و ارقام صادرات نفت ایران از سوی مقامات رسمی این کشور تایید یا تکذیب نمی‌شوند؛ زیرا این دیدگاه وجود دارد که ارائه هر گونه اطلاعات در رابطه با فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی مستقیما به سود سازمان‌های تحریم‌کننده آمریکایی تمام می‌شود. پیش از این بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران تنها به گفتن این جمله اکتفا کرده بود که «ما در صادرات فرآورده‌های نفتی مشکلی نداریم.» در این میان شرکت‌ها و موسسات گوناگون بین‌المللی، با رصد رفت‌وآمد نفتکش‌ها برای کسب اطلاعات بیشتر از فعالیت‌های نفتی ایران تلاش می‌کنند.

🔻دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: در روزهایی که صادرات نفت خام ایران تحت‌تاثیر تحریم‌های یکجانبه آمریکا با چالش‌های فراوانی مواجه است؛ شرکت مشاوره نفت و گاز FGE مجموع میزان صادرات روزانه فرآورده‌های نفتی ایران را چیزی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز تخمین می‌زند. مشابه این ارقام از سوی دیگر تحلیلگران بین‌المللی نیز برای صادرات روزانه نفت خام ایران عنوان می‌شود. داده‌های Refinitiv Eikon نیز با تایید روند مناسب صادرات فرآورده‌های نفتی ایران در گزارشی نوشته است که «در آگوست بیش از ۲۳۰ هزار بشکه در روز نفت‌کوره از بنادر ایران تنها به سمت امارات‌متحده عربی صادر شده است.» این میزان از ۲۲۰ هزار بشکه صادرات در جولای بیشتر است. تخمین زده می‌شود در قیمت‌های فعلی و با فرض اینکه ایران تخفیف بزرگی برای فروش فرآورده‌های نفتی در نظر نگرفته است؛ رقم یاد شده درآمدی ۳۰۰ میلیون دلاری در ماه برای کشور به همراه دارد. پیش از این میزان صادرات روزانه نفت کوره ایران از سوی شرکت مشاوره نفت و گازFGE حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز پیش‌بینی شده بود.

🔻 روزنامه اعتماد هم در گزارشی با عنوان ایران، اروپا و فروش نفت نوشت: مذاکرات بین جمهوری اسلامی و طرف‌های اروپایی از یک‌سو و از سوی دیگر با مقامات کشورهای چین و روسیه به عنوان دو کشور دیگر باقیمانده در توافق هسته‌ای موسوم به برجام در حالی ادامه دارد که تنها 3 روز تا پایان مهلت تعیین شده از سوی جمهوری اسلامی باقی‌ مانده است و باتوجه به اطلاعاتی که نگارنده در اختیار دارد، می‌توان ادعا کرد که اگر اتفاق خاصی رخ ‌ندهد، مانع خاصی بر سر برداشتن سومین گام از مجموعه گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای ایران ایجاد نخواهد شد و این بدان معناست که اروپا حداقل در مهلت اندک باقیمانده نمی‌تواند به توقعات جمهوری اسلامی جامه عمل بپوشاند. البته در این میان نمی‌توان چشم بر اتفاقات خاص و ویژه عالم سیاست بست. هم ‌اکنون معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی برای انجام مذاکراتی با مقامات سیاسی و اقتصادی فرانسه در پاریس به سر می‌برد و مذاکرات در تمام سطوح در جریان است، از این‌رو نمی‌توان به‌طور کامل امکان وقوع اتفاقی ویژه به منظور جلوگیری از تحقق سومین گام ایران در راستای کاهش تعهدات هسته‌ای‌اش را رد کرد ولی به‌طور کلی و در حالت عادی نمی‌توان ظرف مدت 3 روز باقیمانده افق ویژه و مثبتی برای مذاکرات قائل بود کما اینکه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز اخیرا در کمیسیون امنیت ملی حاضر بود و با بیان این مطلب تاکید کرد که خوش‌بین نیست ولی در عالم سیاست امر بعیدی وجود ندارد. با این حال آنچه عیان است، خواست ایران برای عمل اتحادیه اروپا به تعهدات برجامی خود است. جمهوری اسلامی از ابتدا اعلام کرد که بعد از عمل به تمام تعهدات برجامی خود و بعد از نقض عهد آشکار از سوی طرف‌های امریکایی و عدم عمل به تعهدات و ...وعده‌ها از سوی طرف اروپایی، حاضر به ادامه یک‌جانبه تعهدات خود نیست و با اتکا به قابلیت‌های ذکر شده در توافق هسته‌ای، اقدام به کاهش تعهدات هسته‌ای خود کرد. امروز نیز جمهوری اسلامی اصراری بر ادامه راه کاهش تعهدات خود ندارد و صرفا خواستار تامین منافعش در راستای توافق هسته‌ای است.
۱۲ شهریور ۱۳۹۸ ۰۹:۴۱
تعداد بازدید : ۲۱۴