صالحی: کاهش تعهدات برجامی ایران قابل برگشت است

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از قابل بازگشت بودن کاهش تعهدات برجامی ایران خبر داد. او می‌گوید شرط این کار «اجرای موثر و کامل» برجام توسط اعضای باقیمانده در توافق هسته‌ای است.
معاون رئیس جمهوری با شرکت در شصت و سومین اجلاس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، به تشریح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی در مورد توافق هسته‌ای و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پرداخت.



علی اکبر صالحی در این اجلاس گفت: «برجام یک توافقنامه چندجانبه است که در برگیرنده حقوق و مسوولیت‌هایی برای همه طرفین است، اجرای چنین توافقی توسط فقط یک عضو آن، نه یک انتظار مشروع، و نه یک امکان عملی می‌باشد.»



صالحی با اشاره به این که همکاری ایران با آژانس «فراتر از تعهدات استاندارد ذیل موافقتنامه جامع پادمان» بوده، و تهران به رغم بهره‌مند نشدن از مزایای برجام تمام تعهدات خود را به طور کامل اجرا کرده از حاضران پرسید: «آیا هنوز هم منصفانه است که ایران به اجرای یکجانبه این توافق ادامه دهد؟»



رئیس سازمان انرژی اتمی ایران افزود: «با این حال و بعد از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام، ایران برای بیش از یکسال از خود صبر استراتژیک نشان داد تا به باقیمانده اعضای برجام اجازه دهد که اثرات این خروج را جبران کنند.»



علی‌اکبر صالحی در سخنرانی خود در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین کاهش تعهدات برجامی ایران را «جزئی» خواند و در عین حال تاکید کرد که این اقدام «در صورت اجرای موثر و کامل برجام توسط اعضای باقیمانده در این توافق، قابل برگشت می‌باشد».



قابل بازگشت بودن کاهش تعهدات برجامی موضوعی است که پیش از این نیز شماری دیگر از مقام‌های ارشد دولتی به آن اشاره کرده‌اند.



هشدار صالحی به جامعه بین‌المللی


او هشدار داد: «اگر جامعه بین المللی در نجات فوری برجام کوتاهی کند، در این صورت، چندجانبه‌گرایی کارایی خود را از دست خواهد داد، هرگونه حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات به چالش کشیده خواهد شد، و در نهایت شرایط در راستای منافع جنگ‌طلبان خواهد بود.»



رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اقدامات آمریکا را به خطر انداختن «رویه‌های دیپلماسی» و نابودی دستاوردهایی خواند که برای آنها تلاش‌های زیادی شده و گفت: «رفتار مخرب ایالات متحده آمریکا و پیگیری تروریسم اقتصادی از سوی دولت این کشور علیه دیگر کشورها، بایستی از سوی جامعه بین‌المللی محکوم و رد شود.»
۲۶ شهریور ۱۳۹۸ ۱۱:۴۲
انرژی امروز |
تعداد بازدید : ۲۹۹