بودجه عربستان در سال 2030 تنها با نفت 320 دلاری به تعادل می رسد

بودجه عربستان در سال 2030 تنها با نفت 320 دلاری به تعادل می رسد
عربستان با توجه به رشد مصرف نفت داخلی در سال های پیش رو برای تامین بودجه سالانه خود به قیمت های بالای نفت خام نیاز خواهد داشت.

 
به گزارش خبرگزاری رویترز از ریاض، نشریه اینترنشنال اویل دیلی از انتشارات گروه انرژی اینتلیجنس در گزارشی به نقل از برد بورلند، یک مشاور خصوصی و اقتصاددان ارشد پیشین بانک سرمایه گذاری جدوه و موسسه مالی سمبا عربستان اعلام کرد: عربستان سعودی در سال های پیش رو برای به تعادل رساندن بودجه سالانه خود به قیمت های بالای نفت خام نیاز خواهد داشت، به طوری که در سال 2030 این کشور برای تامین بودجه خود نیازمند نفت 320 دلاری خواهد بود.

بر پایه این برآورد، عربستان تنها در صورت کنترل و کاهش مصرف داخلی نفت خام خود می تواند از وقوع چنین سناریویی در سال 2030 جلوگیری کند.

بورلند سه مشکل عمده ای که عربستان برای برقراری تعادل در بودجه های سالانه خود در دهه های پیش رو با آن رو به رو خواهد بود را بررسی کرده است که رشد سالانه 1.5 درصدی تقاضا برای نفت خام عربستان، رشد سالانه 6 درصدی مصرف داخلی نفت عربستان و رشد هفت درصدی هزینه ها در بودجه این کشور از جمله آن ها به شمار می آیند.

گفته های این کارشناس نیز بر تحلیل های دیگر کارشناسان و موسسه های حوزه نفت و انرژی مبنی بر توان کاهش صادرات نفت عربستان به دلیل افزایش مصرف داخلی، تاکید دارد.

چندی پیش هیدی رهمن، یک تحلیلگر بانک آمریکایی سیتی گروپ در گزارشی اعلام کرد: چنانچه روند کنونی مصرف نفت خام عربستان سعودی برای تولید برق ادامه یابد، این کشور تا سال 2030 میلادی به تولید کننده خالص نفت خام تبدیل می شود.

محمد الصبان یک تحلیلگر سعودی که مسئولیت مذاکرات مسائل تغییرات اقلیمی عربستان را نیز بر عهده دارد، در واکنش به گزارش این بانک آمریکایی گفت: عربستان سعودی توانایی افزایش ظرفیت تولید نفت خام خود را دارد و خطری برای تبدیل شدن این کشور به یک وارد کننده نفت وجود ندارد.

نشریه اویل دیلی اینترنشنال به نقل از بورلند گزارش داد: ادامه این روند می تواند سبب کسری بودجه عربستان در سال 2014، پایان دارایی های خارجی این کشور در سال 2026 شود و سرانجام سعودی های در سال 2030 با بدهی خارجی بسیار زیادی رو به رو خواهند شد.

بر اساس این ارزیابی، با ادامه چنین روندی مصرف سالانه نفت خام عربستان از رقم کنونی سه میلیون بشکه در روز به روزانه 6 میلیون و 500 هزار بشکه در سال 2030 می شود بنابراین بخش عمده برآورد روزانه 11 میلیون و 500 هزار بشکه ای این کشور در دوره یاد شده به مصرف داخلی می رسد.

عبدالله الشهری، رئیس اداره نیروگاه های برق عربستان سعودی چندی پیش هشدار داده بود در صورت بی توجهی به بهینه سازی مصرف انرژی، مصرف سالانه داخلی نفت خام عربستان ظرف 18 سال آینده به 850 میلیون بشکه می رسد.

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی هفته گذشته اعلام کرده بود: عربستان سعودی در ماه اکتبر روزانه 9 میلیون و 700 هزار بشکه نفت خام تولید کرده است.

 

۲۷ آبان ۱۳۹۱ ۲۱:۱۲
تعداد بازدید : ۹۶۲