نفت در روزنامه های امروز/ ماجراجویی خطرناک در آبهای سرخ



🔻امروز شنبه بیستم مهرماه، در شرایطی که عکس اصلی اغلب روزنامه ها به حضور زنان در ورزشگاه آزادی اختصاص داشت، حمله به نفتکش ایرانی مهمترین خبر مرتبط با نفت در صفحه اول روزنامه ها بود که برخی روزنامه ها آن را به عنوان تیتر اول انتخاب کردند:

🔸جام جم: قایم "موشک" بازی در دریای سرخ

🔸جهان صنعت: شائبه انتقام

🔸رسالت: بازی با دم شیر

🔸شهروند: ماجراجویی خطرناک در آبهای سرخ

🔸صبح اقتصاد: حمله موشکی به نفتکش ایرانی در دریای سرخ

🔸مردم سالاری: اقدام مشکوک علیه نفتکش ایرانی

🔻سایر روزنامه ها هم این موضوع را در صفحه اول خود به عنوان تیترهای جانبی پوشش دادند که مهمترین این تیترها را می خوانید:

🔸آرمان: حمله موشکی به نفتکش ایرانی؛ توطئه علیه صلح

🔸ابتکار: ماجراجویی خطرناک در دریای سرخ

🔸خراسان: گمانه زنی ها از عامل حمله به نفتکش ایرانی

🔸شرق: نگرانی بازار نفت از حوادث زنجیره ای در خاورمیانه

🔸همشهری: ماجراجویی در دریای سرخ

🔻در این میان روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان "حمله به نفتکش ایرانی در دریای سرخ؛ حماقتی که بی جواب نمی ماند" نوشت: مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که تحقیقات در مورد عامل این حمله ‌تروریستی یا سفارش دهندگان آن در حال انجام است. به یقین پس از پایان تحقیقات مقصر این حملات از پاسخی سخت در امان نخواهند بود. پاسخی که می‌تواند نقطه پایانی بر هرگونه خیال باطل در مورد حمله به کشتی‌های ایرانی باشد. مختصات جغرافیایی حمله امروز صبح یعنی وقوع حادثه در دریای سرخ و ۶۰ مایلی جده عربستان اولین گمانه‌ها را متوجه سعودی می‌کند هرچند هم مقامات سعودی و هم رسانه‌های آنان در این خصوص‌ترجیح داده‌اند سکوت کنند. اگر حاصل تحقیقات روی مبدأ شلیک موشک‌ها به نفتکش ایرانی نشان دهد که این حملات از سعودی بوده است آنگاه مسلم خواهد شد که عامل ناامنی‌های اخیر به‌ویژه در ماجراهای متعدد دریایی ریشه‌ای اساسی در این کشور داشته است، امری که درسایه مظلوم‌نمایی افراطی سعودی‌ها تلاش می‌شد به جمهوری اسلامی منتسب شود. گفته می‌شود، عمران خان شنبه با پیامی ‌از سوی سعودی به ایران می‌آید تا به تلطیف فضای فی‌مابین مبادرت کند در چنین شرایطی بنظر می‌رسد هجوم به نفتکش ایرانی در نزدیکی جده در تعارض کامل با این هدف و به تعبیری متمرکز بر بازی دادن افکار عمومی جهانی باشد. اگر مبدا حملات سعودی باشد آنگاه می‌توان حکم کرد که این ماجرا دقیقاً گونه‌ای انتقام و جبران رسوایی‌های بن‌سلمان در ماجرای آرامکو و عملیات «نصر من‌الله» باشد. برای سعودی همچنان سخت و خفت‌بار است که شکست‌های مکرر در مقابل انصارالله را بپذیرد.

🔻"دنیای اقتصاد" هم در گزارشی با عنوان "معمای انفجار در نفتکش ایرانی" نوشت: آنچه درکنار حمله به نفتکش ایران در نزدیکی بندر جده عربستان حائز اهمیت است تکذیب برخی شایعات و خبرها مبنی بر احتمال حمله ریاض به «نفتکش سابیتی» ازسوی ایران است. در همین راستا روز گذشته شرکت ملی نفتکش، اصابت موشک از خاک عربستان به نفتکش ایرانی را تکذیب کرد. برخی ناظران تکذیب حمله ازسوی عربستان به نفتکش ایران را در راستای موازنه‌سازی قبل ازمذاکره توصیف می‌کنند.در تحلیلی دیگر به نظر می‌رسد مقامات ایران سعی دارند از طرح هر گونه گمانه‌زنی و در نتیجه افزایش تنش در منطقه اجتناب کنند. روابط تهران و ریاض چند سالی است که دچار تنش شدید شده و روابط دیپلماتیک دو کشور به‌طورکامل قطع شده است. اما این تنش‌ها طی چند ماه گذشته به اوج خود رسیده است. اوج این تنش‌ها پس از آن بود که اواخر اردیبهشت ماه سال‌جاری یک نفتکش امارات متحده عربی، دو نفتکش عربستان سعودی و یک نفتکش نروژی در بندر فجیره امارات بر اثر انفجار مین خسارت دیدند. پس از آن حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در شهریور ماه یک بار دیگر ایران و عربستان را در آستانه درگیری نظامی در منطقه قرار داد. با این حال هر چند عربستان ادعا کرد ایران در این حوادث دست داشته است، اما هیچ گاه به‌طور مستقیم ایران را متهم به انفجار در فجیره و پس از آن آرامکو نکرد و حتی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در گفت‌وگو با «برنامه ۶۰ دقیقه» که از شبکه سی‌بی‌اس پخش شد اعلام کرد که راه‌حل سیاسی با ایران را به راه‌حل نظامی ترجیح می‌دهند.
۲۰ مهر ۱۳۹۸ ۰۹:۰۱
تعداد بازدید : ۲۸۷