کاهش 64درصدی واردات انواع فرآورده های سوختی در تاجیکستان

کاهش 64درصدی واردات انواع فرآورده های سوختی در تاجیکستان
وزارت انرژی و صنایع تاجیکستان اعلام کرد که از ابتدای سال جاری میلادی تا پایان ماه دهم در مجموع 296.7 هزار تن انواع فرآورده های نفتی از کشورهای مستقل مشترک المنافع وارد کرده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل افزون بر 64 درصد کاهش نشان می دهد.
به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری ˈآسیاپلوسˈ، تاجیکستان تا سال گذشته میلادی 92 درصد مواد سوختی مورد نیاز خود را از روسیه تامین می کرد اما افزایش تعرفه های گمرکی روسیه، این کشور را با مشکلات متعدد اقتصادی بخصوص هزینه های حمل و نقل عمومی مواجه کرد و باعث شد که دوشنبه مراکز خرید خود را تغییر دهد.

روسیه در دوره مورد بررسی نیز با صدور 174.5 هزار تن سوخت به تاجیکستان جایگاه اول در این بخش را به خود اختصاص داده است.

ترکمنستان که سهم خود را در تامین سوخت تاجیکستان از اوایل سال جاری میلادی افزایش داده توانسته در این دوره معادل 55 هزار تن انواع فرآورده نفتی به این کشور صادر کند. صادرات انواع سوخت ترکمنستان به تاجیکستان در دوره مورد بررسی 11 هزار تن افزایش نشان می دهد.

تاجیکستان در این دوره معادل 11.7 هزار تن از قزاقستان، 9.1 هزار تن از روسیه سفید، 7.1 هزار تن از ازبکستان، 367 تن از آذربایجان، 67 تن از اوکراین و 7.7 هزار تن از دیگر کشورها انواع سوخت وارد کرده است.

براساس اعلام وزارت انرژی تاجیکستان در این مدت معادل 99.5 هزار تن گازوئیل، 41،9 هزار تن بنزین سوپر، 5،3 هزار تن نفت سیاه(مازوت) ،9.1 هزار تن قیر طبیعی، 9.1 هزار تن انواع روغن موتور و 32 تن نفت سفید وارد این کشور شده است.

طبق گزارش کمیته آمار جمهوری تاجیکستان این کشور در سال گذشته 630 هزار تن مواد نفتی (90 درصد از روسیه، 4.5 درصد از ترکمنستان و 2.5 درصد از قزاقستان) وارد کرده بود.

۳۰ آبان ۱۳۹۱ ۱۱:۱۲
تعداد بازدید : ۱,۳۳۳