50 درصد منابع حاصل از خصوصی سازی پتروشیمی به توسعه این صنعت اختصاص می یابد

50 درصد منابع حاصل از خصوصی سازی پتروشیمی به توسعه این صنعت اختصاص می یابد
رییس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و وزیر نفت روز دوشنبه در نشستی مشترک درعسلویه با اختصاص 50 درصد منابع حاصل از خصوصی سازی پتروشیمی به توسعه این صنعت موافقت کردند.
به گزارش ایرنا، وزیر نفت درنشستی درحاشیه بازدید اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: صنعت پتروشیمی در همه شئون زندگی مردم گسترده شده است و زمینه توسعه این صنعت در لایه های پایین دستی وجود دارد.

مهندس رستم قاسمی افزود: لازمه توسعه این در بخش تکمیلی توسعه متوازن در بالادست است با توسعه این صنعت به صورت زنجیره کامل، اشتغال و ارزش افزوده بسیاری برای کشور به ارمغان می آید.

وی از پیشنهاد برگشت 50 درصد از منابع حاصل از فروش مجتمع های پتروشیمی به بخش خصوصی درقالب وام برای توسعه این صنعت استقبال کرد.

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: تدابیر لازم برای بی اثر کردن تحریم ها اتخاذ شده و تولیدات ما به میزان مناسب رسیده است.

قاسمی اظهار داشت : امروز 8/1 میلیون تن از نفت خام در داخل کشور تبدیل به فرآورده می شود و با توجه به قیمت بالای گازوئیل در کشورهای همسایه برای مصرف این فراورده در کشور باید برنامه ریزی بهتری انجام شود.

وی نتیجه همکاری نکردن کشورهای خارجی در پروژه های نفت و گاز و پتروشیمی جمهوری اسلامی ایران را اتکای بیشتر به توان داخلی و توانمندسازی پیمانکاران داخلی ذکر کرد.

قاسمی گفت: با توجه به استعداد موجود در کشور پیمانکاران داخلی در حال تکمیل فازهای باقیمانده پارس جنوبی هستند.

وزیر نفت افزود: با پایان فازهای باقیمانده پارس جنوبی، برداشت از میدان های مشترک به 770 میلیون مترمکعب که مشابه میزان برداشت قطر است خواهد رسید.

وی اضافه کرد: با استفاده از توان داخل و در شرایط تحریم به رکورد تکمیل 70 درصد برخی از فازها در طول 28 ماه رسیده ایم که بسیار منحصر به فرد است.

قاسمی ادامه داد: اکنون 27 میدان مشترک داریم که در 24 میدان فعال شده ایم و با حداکثر نیرو در حال توسعه آنها هستیم.

وزیر نفت گفت: ارزش اقتصادی که پس از تکمیل فازهای پارس جنوبی و توسعه میدادن های مشترک نصیب کشور می شود 400 میلیارد است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این نشست گفت: از آغاز سال 91 هیچ شرکت پتروشیمی دولتی نیست و هیچ منابعی در این شرکت برای توسعه این صنعت وجود ندارد و باید زیرساخت ها را برای حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم کنیم.

مهندس عبدالحسین بیات افزود: برای تکمیل طرح های خط اتیلن غرب و مرکز نیاز به 30 هزار میلیارد ریال منابع داخلی داریم.

وی از نمایندگان مجلس خواست برای تحقق این منابع به صنعت پتروشیمی کمک کنند.

بیات گفت: توسعه مناطق جدید پتروشیمی از دیگر اولویت های این صنعت است و برای توسعه پتروشیمی در این مناطق وتکمیل طرح های موجود به چهار میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی نیاز داریم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی حمل و نقل دریایی را یکی دیگر از نیازهای پتروشیمی بیان واضافه کرد: لازم است در این زمینه بخش خصوصی فعال شود و با خرید کشتی حمل و نقل محصولات را انجام دهد.

بیات اظهار داشت: پتروشیمی مزیت منحصر به فرد کشور است و پیشنهاد کرده ایم 10 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی یا از محل دو درصد از درآمد فروش نفت برای توسعه صنعت پتروشیمی بویژه در بخش صنایع تکمیلی در اختیار این صنعت قرار گیرد.

وی افزود: همچنین پیشنهاد کرده ایم 50 درصد درآمد حاصل از واگذاری پتروشیمی به عنوان وام برای توسعه این صنعت کشور در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این نشست از تلاشگران عرصه مبارزه اقتصادی تقدیر کرد و گفت: اهمیت صنعت نفت در این شرایط باعث شده است که بیشترین تعداد اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این بازدید شرکت کنند.

رحمانی افزود: نقش برجسته صنعت نفت در توسعه کشور و تحقق اهداف سند چشم انداز کشور بسیار مهم و اساسی است و کمیسیون صنایع و معادن مجلس اهمیت ویژه ای به توسعه این صنعت می دهد و آماده است حمایت های لازم برای هموار شدن راه توسعه این صنعت را انجام دهد.

وی اضافه کرد: توسعه ساخت داخل ضروری است و اعضای کمیته ساخت داخل این کمیسون آماده همکاری برای برطرف کردن موانع توسعه ساخت داخل تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در کشور هستند.

اعضای کمیسون صنایع هم در اظهارات خود ضمن حمایت و استقبال از پیشنهاد اختصاص50 درصد درآمد حاصل از واگذاری دارایی های شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای توسعه این صنعت آمادگی خود را برای ارائه این پیشنهاد به عنوان طرح اعلام کردند.

نمایندگان اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به همراه وزیر نفت روز دوشنبه با سفر به عسلویه از فازهای در دست توسعه پارس جنوبی و مجتمع های پتروشیمی برزویه، جم، کاویان و دماوند و بندر پارس دیدن کردند.
۳۰ آبان ۱۳۹۱ ۱۱:۱۳
تعداد بازدید : ۱,۳۶۴