نفت در روزنامه های امروز/ 400 میلیارد دلار زیر خاکیِ نفتی



🔻روزنامه ایران امروز شنبه چهارم آبان ماه، در قالب گفت و گویی به موضوع افزایش ضریب بازیافت نفت خام از مخازن، به عنوان مهمترین مسأله در بخش بالادستی صنعت پرداخته و نوشته: با قیمت‌های کنونی نفت، هر یک درصد افزایش ضریب بازیافت 400 میلیارد دلار برای کشور ثروت جدید ایجاد می‌کند. رضا دهقان، معاون امور توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره افزایش ظرفیت تولید نفت خام در دوران تحریم می گوید: ظرفیت‌سازی برای تولید نفت همواره در برنامه‌های شرکت ملی نفت بوده و هست. از برنامه عقب هستیم اما کار در این خصوص در حال انجام است. افق دستیابی به اهدافی که قبلاً اعلام می‌شد، به دلیل شرایط خاص کشور که از کنترل ما هم خارج بود، در بازه طولانی تری محقق خواهد شد. به دو روش افزایش تولید از محل توسعه‌های جدید و همینطور افزایش ضریب بازیافت نفت خام از مخازن نفتی در حال پیگیری این موضوع هستیم.

🔻دهقان، تولید از میادین جدید را سهل الوصول‌تر می داند و می گوید: الآن در حال کار در میادین نفتی غرب کارون هستیم و تا پایان سال ظرفیت تولید در غرب کارون از 350 هزار بشکه در روز فعلی به 400 هزار بشکه در روز خواهد رسید. اما افزایش ضریب بازیافت موضوعی جدی است که ثروت کشور را افزایش می‌دهد. در این زمینه با محدودیت مواجهیم. به این منظور پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها در حال تحقیق و فعالیت هستند و ما نیز در حال فراهم کردن زیرساخت‌ها هستیم. برای بخشی از کار باید صبر کرد تا از وضعیت فعلی عبور کنیم.

🔻به گفته وی هرصدم درصد افزایش ضریب بازیافت اهمیت ویژه‌ای دارد و می‌تواند به میزان ثروت کشور و حجم نفت قابل برداشت نفت از مخازن کمک کند: از نگاه اعداد؛ ما در ایران حدود 800 میلیارد بشکه نفت خام درجا داریم. میانگین ضریب بازیافت موجود هم حدود25 درصد است. با این حساب هر یک درصد افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفت به معنی ظرفیت تولید 8 میلیارد بشکه نفت بیشتر است. البته در برخی از میادین مانند میادین مشترک غرب کارون حتی این رقم به حدود 5 تا 6 درصد هم می‌رسد. در غرب کارون 67 میلیارد بشکه نفت خام درجا داریم که افزایش این ضریب بازیافت می‌تواند بشکه‌های نفت بیشتری را از این میدان مشترک در اختیار کشور بگذارد. اما از نظر درآمدی هم هر یک درصد افزایش ضریب بازیافت نفت حدود 400 میلیارد دلار برای کشور درآمد جدید ایجاد می‌کند که مسأله مهمی است. تمام روش‌های EOR و IOR اهمیت دارند. اکنون در برخی میادین تزریق آب و گاز به منظور ازدیاد برداشت در دستور کار است. اما برای مخازن دیگری که در حال ورود به نیمه دوم عمر خود هستند؛ علاوه بر این روش‌ها به دنبال راهکارهای دیگر نیز هستیم. امیدواریم که متخصصین و شرکت‌های داخلی با هر روشی از تحقیق تا آزمون و خطا به بخشی ازاین فناوری‌ها دست یابند.

🔻روزنامه تعادل هم امروز نوشت: شرکت نفت فلات قاره چین CNOOC، بزرگ‌ترین شرکت تولید نفت و گاز دریایی چین اعلام کرد تحریم‌های امریکا علیه شرکت کشتیرانی کاسکو تأثیراتی بر فعالیت‌های آن خواهد گذاشت ولی تولید نفت و گاز آن تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. به گزارش رویترز، افسر ارشد مالی این شرکت گفت: تحریم‌ها تاثیراتی بر کسب و کار ما خواهد گذاشت مخصوصاً وقتی نفت و گاز از میادین نفتی خارجی به چین می‌رسد ولی من مطمئنم شرکت راه‌حلی برای آن پیدا می‌کند. کاسکو تنها یک شرکت حمل و نقل است و تحریم‌ها بر تولید نفت و گاز ما تاثیری نمی‌گذارد.

🔻دو هفته پیش گزارش شد که CNOOC به دنبال اجاره نفتکش‌هایی برای حمل گاز طبیعی مایع است تا جایگزین نفتکش‌های کاسکو شود. شرکت کاسکو به خاطر اتهام حمل عامدانه نفت خام ایران تحت تحریم‌های امریکا قرار گرفته است و دولت ترامپ اواخر سپتامبر بر 4 شرکت کشتیرانی چینی از جمله واحد دالیان شرکت کاسکو به خاطر حمل و نقل عامدانه نفت خام ایران تحریم‌هایی وضع کرد. روز پنجشنبه نیز وزارت خزانه‌داری امریکا یک معافیت دو ماهه برای شرکت‌ها در نظر گرفت تا معاملات خود با شرکت کشتیرانی کاسکوی چین را متوقف کنند. طبق اطلاعیه‌ای از طرف دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا، این معافیت تا 20دسامبر ادامه خواهد داشت و بر اساس آن شرکت‌ها باید معاملات خود با شرکت کشتیرانی دالیان کاسکو را پایان دهند که شامل تخلیه نفت خام غیر ایرانی می‌شود. نگرانی در مورد تحریم‌ها باعث دو برابر شدن قیمت حمل و نقل نفت و گاز طبیعی مایع توسط کشتی در سراسر جهان شد.
۴ آبان ۱۳۹۸ ۰۹:۱۷
تعداد بازدید : ۲۹۳