رئیس پژوهشگاه صنعت نفت:

تحریم برای پژوهشگاه یک فرصت محسوب می‌شود

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: دوران تحریم برای پژوهشگاه یک فرصت محسوب می‌شود و باید برای فرهنگ اتکا به داخل و رونق تولید فناوری در داخل، یک فرآیند مستمر و پایدار را در دستور کار خود قرار دهیم.
در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی فرد، امام جمعه موقت شهر تهران و محمدرضا مقدم، مشاور وزیر نفت از پژوهشگاه صنعت نفت، جعفر توفیقی ضمن قدردانی از حضور حجت‌الاسلام ابوترابی فرد به عنوان شخصیتی دینی، اخلاق محور و برجسته در عرصه های مختلف کشور، مقدم را چهره ای همواره حامی پژوهش و برخوردار از نقشی کلیدی در گسترش زیرساخت‌های انسانی، فیزیکی و تجهیزات در صنعت نفت و گاز خواند.



به گزارش «انرژی امروز» از شرکت ملی نفت ایران، وی با تاکید بر اینکه حجت‌الاسلام ابوترابی بر مسایل صنعت بسیار آشنا هستند، افزود: ایشان بر بسیاری از موضوعات مرتبط با دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشگاه ها تسلط دارند و به عنوان فردی که آموزش عالی کشور را می‌شناسد باید اذعان کنم که پژوهشگاه، مرکزی منحصر به فرد در میان مراکز پژوهشی و دانشگاه ها است.



توفیقی تصریح کرد: یکی از مسئولیت‌های اصلی این مرکز تبدیل صنعت نفت به یک صنعت دانش بنیان است؛ دقیقا همان موضوعی که در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بر آن بارها تاکید شده است.



رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با تاکید بر اینکه کلید اصلی صنعت و اقتصاد دانش بنیان فناوری و استفاده از توانمندی‌های تکنولوژی محور است، اظهار کرد: پژوهشگاه صنعت نفت در همین مسیر فعالیت می‌کند و ماموریت و اساسنامه آن رفع نیازمندی‌های صنعت نفت از طریق فناوری است.



توفیقی ادامه داد: کشور از یک‌سو در زنجیره محصولات صنعت نفت و گاز و از سوی دیگر در «زنجیره ارزش فناوری‌های نفت و گاز» به توسعه‌یافتگی کامل دست نیافته است؛ از این رو گردش مالی صنعت نفت و گاز در اقتصاد کشورنسبت به شرکت‌های صاحب نام چشم‌گیر نیست.



وی با تاکید بر اینکه پژوهشگاه از زیر‌ساخت‌های مناسبی برای پیشبرد اهداف کشور برخوردار است، گفت: این مجموعه بالغ بر ۶۰ سال سابقه دارد و انواع مسیر‌های توسعه و تعالی را طی کرده و با برخورداری از سرمایه نیروی انسانی و سایر ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی، این انگیزه و اراده را دارد که صنعت نفت را تنها نگذاشته و در غیاب شرکت‌های خارجی مشکلات و گره‌ها را باز کند.



رئیس پژوهشگاه صنعت نفت ادامه داد: این مرکز می‌تواند راه‌حل‌های مختلفی در تمام زنجیره ارزش به صنعت نفت و گاز ارائه دهد؛ هم اکنون فناوری‌های متنوعی نیز در این مجموعه توسعه پیدا کرده و در حال تجاری‌سازی است و در آینده نیز بر اساس نیاز صنعت نفت و گاز، فناوری‌های بیشتری را می‌تواند توسعه بخشد.



توفیقی با دعوت از همه مدیران و مسئولان صنعت نفت، گفت: ادعا می‌کنم نه تنها در پژوهشگاه نفت بلکه در نظام علمی کشور، مراکز پژوهشی و دانشگاهی با توانمندی‌های مناسبی وجود دارد و هم‌اکنون گلوگاه ما در کشور، توانمندی برای عرضه دانش و فناوری نیست بلکه تحریک تقاضا برای دانش و فناوری است.
۶ آبان ۱۳۹۸ ۰۹:۳۱
تعداد بازدید : ۳۸۵