افزایش نقش بخش خصوصی کشورهای عضو D-8؛ خواست رئیس اتاق ایران

افزایش نقش بخش خصوصی کشورهای عضو D-8؛ خواست رئیس اتاق ایران
مجمع تجاری اجلاس سران کشورهای عضو D-8 با حضور نخست وزیر پاکستان، 30 آبان‌ماه سال جاری، در اسلام‌آباد پاکستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، «محمد نهاوندیان»، رئیس اتاق ایران، در نشست مقدماتی مجمع تجاری نشست کشورهای عضو D-8، سخنانی، در اهمیت توسعه روابط اقتصادی کشورهای عضو و نقش بخش خصوصی در توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری در این نهاد، بیان کرد که با استقبال حاضران روبه‌رو شد.

وی ضمن تأکید بر وحدت بین مسلمانان، به عنوان آموزه‏ای قرآنی، از سطح ناچیز و حجم اندک روابط اقتصادی کشورهای عضو این نهاد، در مقایسه با ظرفیت‌‏های مختلف این کشورها و به ویژه جمعیت آن‌‏ها، اظهار تأسف کرد.

d-8-03

نهاوندیان، هم‌چنین با بیان این که روابط کشورهای مسمان D-8 نباید متأثر از منافع کشورهای غربی و سیاست‌‏های تحریمی آن‏‌ها باشد، عدم توجه کافی به ظرفیت‌‏های فرهنگی و اقتصادی موجود در میان کشورهای عضو را یکی از علت‏‌های اصلی پایین بودن روابط اقتصادی بین آن‌‏ها دانست.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور، در عین حال، خواستار حضور فعال و جدی متولیان بخش خصوصی کشورهای عضو، به ویژه رؤسای اتاق‏‌های بازرگانی این کشورها در چنین نشست‏‌هایی شد و بر این که جامعه تجاری کشورهای عضو D-8 باید بتوانند با حضور جدی و فعال خود، خواست‏‌ها و مطالبات خود در این نهاد را پی‌گیری کنند، تأکید کرد.

                                                                    d-8-02

توجه به اهمیت موافقت‏‌نامه تجارت ترجیحی و اجرایی کردن آن به عنوان یکی از موتورهای توسعه تجارت، و نیز درخواست از کشورهای عضو برای تنظیم هر چه سریع‏‌تر مکانیزم‏‌های ضروری برای کاهش تعرفه و سایر موانع تجاری مانند اخذ روادید، از دیگر نکاتی بود که نهاوندیان در سخنانش به آن اشاره و آن را برای تسهیل امور فعالان اقتصادی در جهت توسعه تجارت، بسیار مهم خواند.

رئیس اتاق ایران، در ادامه، ضمن تأکید بر حمایت از فعالیت فدراسیون اتاق‏‌های بازرگانی و صنعت کشورهای D-8 که تنها ارگان خصوصی این نهاد نیز محسوب می‌شود، از فدراسیون اتاق‏‌های بازرگانی پاکستان که ریاست دوره‌ای فدارسیون اتاق‌های D-8 را نیز برعهده دارد، خواست تا به طور جدی، وظیفه خود در افزایش نقش بخش خصوصی در اهداف و برنامه‌های D-8 را دنبال کند. وی سپس ضمن تشکر از دولت و اتاق بازرگانی پاکستان در برگزاری این نشست، اظهار امیدواری کرد که تداوم چنین جلساتی، زمینه حضور بخش خصوصی در این نهاد را به طور جدی و بیش از گذشته، فراهم آورد.

                                                                    d-8-01گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه با نام اختصاری گروه D-8، متشکل از هشت کشور در حال توسعهٔ اسلامی، ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه است که درسال ۱۳۷۶ به پیش‌نهاد «نجم‌الدین اربکان»، رهبر فقید حزب اسلام‌گرای رفاه و نخست وزیر وقت ترکیه، با هدف تقویت همکاری‌های اقتصادی کشورهای عضو تشکیل شد.

  

۵ آذر ۱۳۹۱ ۲۳:۰۲
تعداد بازدید : ۱,۴۲۸