ترکیه اعلام کرد: ایران پول گاز از ترکیه را به صورت طلا خارج می کند

ترکیه اعلام کرد: ایران پول گاز از ترکیه را به صورت طلا خارج می کند
علی باباکان معاون مخست وزیر ترکیه در خصوص رونق چشمگیر تجارت طلا میان ایران و ترکیه اطلاعاتی ارائه داده و اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران پرداخت های گازی ترکیه به ایران را به شکل طلا وارد کشور خود می کند .
به گزارش نکونیوز به نقل از " ترکیش ویکلی" طبق گفته این مقام ارشد ترکیه ای ترکیه پول گاز خریداری شده از ایران را به لیره واریز حسابهای بانکی ایران در ترکیه می کند و ایران از این پول برای خرید طلا از ترکیه استفاده می کند . با توجه به تحریم ها ایران نمی تواند پول گاز را به شکل دلار وارد سیستم بانکی خود کند.
خبرگزاری رویترز به نقل از بابکان گزارش داد که ایران نمی تواند پول گاز خود را با ارز خارجی دریافت کند از این رو با لیره از ترکیه طلا می خرد و برای ترکیه صادرات طلا به ایران در حقیقت به راهی برای انجام پرداخت های گازی به ایران مبدل شده است .
میزان فروش طلای ترکیه به ایران در ۷ ماه نخست سال جاری در حدود ۶.۲ میلیارد دلار برآورد شده است . در ماههای آگوست و سپتامبر، امارات متحده عربی نیز در حدود ۳.۱ میلیارد دلار طلا از ایران خریداری کرده است که طبق ادعای برخی منابع خبری این میزان طلا نیز برای ایران خریداری شده است .
بابکان در سخنان خود اعلام کرده است که در درآمدهای ملی این کشور تنها ارزش افزوده تجارت طلا محاسبه می شود اما از آنجا که طلای فروشی به ایران غالبا به ترکیه وارد شده است ارزش افزوده ندارد و و این میزان صادرات طلا به ایران نقشی در رشد اقتصادی این کشور نخواهد داشت .
۵ آذر ۱۳۹۱ ۲۳:۰۸
تعداد بازدید : ۹۳۲