اجرای 18 طرح پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار

مدیرعامل شرکت تامین زیرساخت‌های منطقه آزاد چابهار گفت: 18 طرح پتروشیمی در سه فاز در منطقه آزاد چابهار اجرا خواهد شد که هر طرح 400 اشتغال ایجاد خواهد کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مهدی کوهی مدیرعامل بخش زیرساخت‌های منطقه آزاد چابهار در جمع خبرنگاران در بازدید از منطقه آزاد چابهار گفت: 17 طرح پتروشیمی برای اجرای در سه فاز منطقه آزاد چابهار در دست اجرا است که فاز یک آن شامل 6 واحد می‌شود که از دو سال پیش شروع شده و 30 درصد آن پیش رفته است.

وی بیان داشت: ظرفیت هر یک از واحدها یک میلیون و 600 هزار تن است که از سال 1401 به ترتیب به مدار بهره‌برداری وارد می‌شود.

مدیرعامل شرکت تامین زیرساخت‌های منطقه آزاد چابهار بیان داشت: از سال1401 هر سال یک واحد به مدار بهره‌برداری می‌‌رسد.

وی گفت: تامین مالی فاز دو و سه با کشور چین خواهد بود که این موضوع در سفر رئیس‌جمهور کشورمان به پکن مورد توافق واقع شد و براساس اعلام مرتضی بانک رئیس دبیرخانه مناطق آزاد آخرین اقدامات قانونی آن توسط چین در حال انجام است و علی‌رغم تحریم‌های آمریکا، تامین مالی آن در حال انجام است.

کوهی همچنین به احداث خط لوله متان اشاره کرد و گفت: 38 کیلومتر از این پروژه اجرا شده و بقیه آن در قالب 4 پیکره در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت تامین زیرساخت‌های منطقه آزاد چابهار بیان داشت: این خط تامین خوراک مورد نیاز سایر بخش‌های سرمایه‌گذاری را انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه از جهت استاندارد محیط زیستی منطقه مکران چابهار هاب سوم پتروشیمی کشور است، گفت: هاب اول در بندر امام و دوم در عسلویه واقع شده است و ما اولین هاب صنعتی کشور به شمار می‌رویم که قبل از اجرا موافقت اصولی محیط زیست را دریافت کرده‌ است.

مدیرعامل شرکت تامین زیرساخت‌های منطقه آزاد چابهار بیان داشت: مسیر بندرچابهار به صورت زمینی حدود 2200 کیلومتر به بازارهای هدف چین و هند نزدیک‌تر است و بنابراین این منطقه نزدیک‌تر است و همچنین عمق دریای ما در منطقه چابهار حدود 500 تا 2 هزار متر است، اما در بندرعباس بین 150 تا 180 متر است، بنابراین کشتی‌های پهن‌پیکر می‌توانند در این منطقه به راحتی پهلو گیری کنند.

وی افزود: این 18 طرح پتروشیمی هرکدام حدود 400 اشتغال ایجاد می‌کنند بنابراین با تکمیل این طر‌ح‌ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال‌زایی خوبی برای منطقه خواهیم داشت.
۲۱ آبان ۱۳۹۸ ۱۳:۱۲
تعداد بازدید : ۴۳۲