نفت در روزنامه های امروز/ چرا توافق جدید اوپک، کاهش کاغذی بود؟



🔻امروز شنبه شانزدهم آذرماه مهمترین تیتر نفتی روزنامه ها مربوط به نشست 177 اوپک بود. "اعتماد" گزارش رضا زندی از اجلاس هفت ساعته اوپک در وین را با تیتر "کاهش کاغذی" همراه با عکسی از بیژن زنگنه در این اجلاس و سرمقاله و یادداشتی از حمیدرضا شکوهی و سیدحمید حسینی به عنوان موضوع اصلی صفحه یک خود انتخاب کرد. گزارش اعتماد اینگونه آغاز شده است: «کاهش تولید نفت، روی کاغذ!» این، شاید بهترین تعبیر برای تصمیم رسمی دو روز گذشته کنفرانس اوپک و غیراوپکی‌ها باشد. وزرای نفت و انرژی 23 کشور تولیدکننده نفت، بالاخره عصر دیروز به تعمیق «توافق کاهش تولید نفت» به مقدار 503 هزار بشکه در روز رای دادند. به این ترتیب، توافقی که از سال 2017 بین اوپکی‌ها و غیر اوپکی‌ها منعقد شده بود، از ژانویه 2020 به مدت سه ماه، مجموعا یک میلیون و 700 هزار بشکه در روز از تولید نفت کشورهای اوپکی و غیر اوپکی می‌کاهد.

🔻اعتماد سپس به این پرسش پاسخ داده که چرا توافق جدید، کاهش کاغذی بود؟ آخرین گزارش قبل از برگزاری اجلاس 177 اوپک، میزان پایبندی کشورهای عضو «توافق کاهش تولید نفت» را 142 درصد اعلام کرده بود. به این معنا که کشورهای عضو «توافق کاهش تولید نفت» حدود 500 هزار بشکه بیش از مقدار لازم (روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه مقرر در توافق) تولید نفت‌شان را پایین آورده بودند. عمده این کاهش بیشتر را هم (با حدود 400 هزار بشکه در روز) عربستان انجام داده بود. بنابراین وقتی دیروز وزرای اوپک و غیراوپک تصمیم گرفتند تا کاهش تولید نفت شان را 500 هزار بشکه تعمیق کنند، همه به خوبی می‌دانستند که قرار نیست نفت بیشتری از بازار خارج شود. بلکه قرار است کاهش واقعی فعلی نفت، به‌ طور رسمی در سهمیه کاهش تولید کشورها اعمال شود. عربستان هم امکان یافت تا باری را که خود به تنهایی بر دوش می‌کشید (کاهش بیشتر تولید نفت به منظور حمایت از قیمت‌ها) بر دوش همه اعضای حاضر در «توافق کاهش تولید نفت» بگذارد. از همین‌ جاست که می‌توان گفت توافق جدید اوپک و غیراوپک برای تعمیق 503 هزار بشکه‌ای کاهش تولید نفت، بیشتر اعداد روی کاغذ را تغییر می‌دهد و نفت بیشتری از بازار خارج نمی‌کند. این توافق، صرفا تاثیر کوتاه‌مدت روانی بر بازار نفت دارد.

🔻اما سایر روزنامه ها در صفحه اول خود چگونه نشست اوپک را پوشش دادند؟ "ایران" از توافق جمعی برای کاهش سقف تولید در نشست 177 اوپک خبر داد و نقل قولی را از زنگنه وزیر نفت منتشر کرد: از حق ملت ایران نمی گذریم. "جمهوری اسلامی" و "اطلاعات" نقل قولی دیگر از زنگنه را انتخاب کردند: "اگر تحریم برداشته شود هیچ محدودیتی را برای تولید نفت ایران نمی پذیرم". "صبح اقتصاد" تیتر "پنج تصمیم اوپک برای نشست 177" را انتخاب کرد و "همدلی" با بررسی وضعیت بازار نفت بعد از برگزاری اجلاس اوپک، نفت را گرفتار در تصمیمات تصنعی توصیف کرد. "سازندگی" با انتشار گزارشی از اجلاس اوپک، این سوال را مطرح کرده که صادرات نفت ایران چه می شود؟ "مردم سالاری" با انتشار عکسی از زنگنه در نشست اوپک، از ابراز رضایت او از نتایج نشست اوپک خبر داد اما "جهان صنعت" تیتر "اسلحه خالی" را برای توصیف معافیت ایران از توافق اوپک برای کاهش تولید انتخاب کرد.

🔻"دنیای اقتصاد" از تیتر "سورپرایز سعودی برای بازار نفت" برای توصیف نشست اوپک استفاده کرد و نوشت: "گرچه روز پنج‌شنبه اعلام شده بود میزان کاهش تولیدات کشورهای نفتی ۵۰۰ هزار بشکه در روز است، سعودی‌ها جمعه شب اعلام کردند ۴۰۰ هزار بشکه مازاد بر این رقم را به‌طور داوطلبانه از تولیدات خود کم می‌کنند. به این ترتیب، قیمت نفت که معاملات دیروز را در محدوده منفی آغاز کرده بود، پس از اعلام این خبر با رشد بیش از ۲ درصدی مواجه شد و نفت برنت قیمت‌های بالاتر از ۶۴ دلار بر بشکه را نیز تجربه کرد."

🔻روزنامه شرق اما دور از هیاهوی اوپک، تیتر یک خود را به حال و هوای منطقه ماهشهر پس از اعتراضات بنزینی اختصاص داد: "ماهشهر پس از روز واقعه". شرق نوشته که در جریان اعتراضات مردم هیچ پمپ بنزین، بانک یا مرکز حساسی آتش نگرفته و اعتراضات فقط در جاده اصلی بود و زندگی در شهرهای منطقه جریان عادی داشت. به نوشته شرق، تاثیر قیمت بنزین بر افزایش نرخ ها یکی از دغدغه های مهم مردم جنوب غرب کشور بود.
۱۶ آذر ۱۳۹۸ ۰۹:۱۲
تعداد بازدید : ۲۷۱