نفت در روزنامه های امروز/احتمال افزایش قیمت گازوییل



🔻امروز شنبه هفتم دی ماه، "جهان صنعت" در یادداشتی از وحید شقاقی‌شهری، اقتصاددان، با تیتر "احتمال افزایش قیمت گازوئیل" به بررسی موضوع احتمال افزایش قیمت گازوئیل در سال آینده پرداخته و به نقل از او نوشته: سیاست اصلاح قیمت سوخت اگرچه در آبان ماه سال جاری و به صورت ناگهانی وارد فاز اجرایی شد، با این حال دولت از اواخر سال گذشته و به دلیل مباحثی همچون قاچاق گازوییل، مصرف بی‌رویه بنزین و حرکت در راستای سیاست‌های برنامه توسعه اقتصادی تصمیم داشت قیمت سوخت را اصلاح کند. از این رو زمزمه‌های اصلاح قیمت انرژی از ابتدای سال جاری شنیده شد، اما در نهایت با مخالفت مجلس این طرح مسکوت ماند. با این حال بعد از چندین ماه تاخیر و مخالفت‌هایی که نمایندگان مجلس با اجرای این طرح داشتند، دولت توانست در آبان‌ماه سال‌جاری مجوز افزایش قیمت سوخت را از شورای هماهنگی سران قوا بگیرد و تصمیم خود را به مرحله اجرا برساند. از این رو تصمیم دولت مبنی بر افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت بنزین در آبان‌ماه سال جاری و به صورت یک باره وارد فاز اجرایی شد. یکی از دلایل چنین تصمیمی به تفاوت قیمت بنزین با فوب خلیج فارس برمی‌گردد.

🔻این یادداشت می افزاید: در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد را ۱۳ هزار تومان و قیمت بنزین در فوب خلیج فارس را در پایین‌ترین سطح قیمتی آن یعنی ۶۰ سنت در نظر بگیریم، قیمت بنزین داخلی به حدود ۷ هزار و ۸۰۰ تومان می‌رسد. بر این اساس قیمت سه هزار تومانی بنزین در بازار آزاد با قیمت فوب خلیج فارس تفاوت فاحشی دارد و این موضوع دولت را به اصلاح قیمت سوخت ناگزیر کرده است. با این وجود چنین تصمیمی به‌طور عمده در جهت اصلاح الگوی مصرف بنزین در کشور بوده و نمی‌تواند از انگیزه‌های قاچاق گازوییل بکاهد؛ از آنجا که بخش عمده قاچاق به گازوییل مربوط می‌شود، احتمال افزایش قیمت گازوییل در سال آینده تقویت می‌شود. این موضوع می‌تواند همانند تصمیم دولت مبنی بر افزایش قیمت بنزین با انکار همراه شود تا از پیامدهای ناشی از آن از جمله ایجاد التهاب در سطح جامعه جلوگیری شود. با این حال تکلیف بودجه سال آینده نیز هنوز مشخص نشده است و این احتمال وجود دارد که چنین تصمیمی در شورای هماهنگی سران قوا به نتیجه نهایی برسد.

🔻"مردم سالاری" در گزارشی با تیتر "درآمدهای سرشار نفتی روسیه و عربستان در غیاب ایران" به بررسی بازار جهانی نفت و بلندپروازی های عربستان پرداخته و نوشته: در سال ۲۰۱۹، درآمد روسیه از نفت، میانگین، برابر با ۶۷۰ میلیون دلار در روز بوده است که این رقم ۱۸۰ میلیون دلار بیش از درآمدهای روزانه‌ی این کشور در سه سال پیش (۲۰۱۶) است. در سوی دیگر، در همین سال ۲۰۱۹، عربستان نیز هر روز، میانگین، ۶۳۰ میلیون دلار از نفت درآمد داشته که ۱۲۵ میلیون دلار بیشتر از درآمدهای این کشور در سه سال قبل (۲۰۱۶) است.

🔻در ادامه گزارش "مردم سالاری آنلاین" می خوانیم: عربستان بر آن است تا با اصلاحات بنیادینِ اقتصادی تا ۱۰ سال دیگر (تا سال ۲۰۳۰) مصرف انرژی خود را تا دو میلیون بشکه در روز کاهش دهد. اصلاحات در عربستان از سه سال پیش (از سال ۲۰۱۶) آغاز شده است. این کشور درصدد است تا با بهره از انرژی هسته‌ای، انرژیهای تجدیدپذیر همچون انرژی خورشیدی و نیز جایگزینی گاز طبیعی به جای نفت از یک‌سو، و کاستن از یارانه‌های سوختی در بخشهای ترابری و برق خانگی از سویی دیگر، مصرف نفت را در درون کشورش تا اندازه‌ای چشمگیر کاهش دهد تا بتواند قدرت مانور خود را در بازارهای جهانی بالا برده نفتی بیشتر صادر کند. عربستان درصدد است که تا سال ۲۰۳۰، ۳۰ درصد برق خود را از انرژیهای تجدیدپذیر و ۷۰ درصد دیگر را از گاز تولید کند و در این راستا، طرح بلندپروازنه‌ی افزایش ۴۰ درصدی تولید گاز را در دست اجرا دارد. گفتنی است که هم‌اکنون ۵۵ درصد برق عربستان از گاز تولید می‌شود و بر این پایه، رسیدن به ۷۰ درصد تولید برق از گاز برای عربستان چندان دور از دسترس نمی‌نماید. دیگر هدف بلندپروازنه‌ی عربستان تولید ۳۰ درصد از برق خود (معادل ۷.۵۸ گیگاوات) از منابع محیط‌زیستی و تجدیدپذیر، همچون خورشید، است. اگر این هدف‌گذاری ۳۰ درصدی را با کویت که هدف‌گذاری ۱۵ درصدی برای سال ۲۰۳۰ دارد یا عمان که هدف‌گذاری ۱۰ درصدی برای سال ۲۰۳۵ دارد بسنجیم متوجه‌ی راه دشوار عربستان برای رسیدن به این منظور خواهیم شد.
۷ دی ۱۳۹۸ ۰۹:۱۳
تعداد بازدید : ۴۲۳