نفت در روزنامه های امروز/ از تک نرخی شدن بنزین تا وعده های گازی


🔻 امروز یکشنبه هشتم دی ماه، "همشهری" تیتر اول خود را به موضوع قیمت بنزین اختصاص داده است: "بنزین تک نرخی؛ شاید سال 99". همشهری خبر داده که برخی نمایندگان مجلس در حال طراحی پیشنهادی هستند که بر مبنای آن قیمت بنزین در بودجه سال آینده در محدوده دو هزار تومان تک نرخی شود. در این میان "آفتاب یزد" در همین راستا گفتگویی با جامساز، تحلیلگر اقتصادی انجام داده و در واکنش به بنزین تک نرخی به نقل از او نوشته است: دولت با بنزین سه هزار تومانی هم نمی تواند به اهداف بودجه ای خود دست پیدا کند!

🔻"اطلاعات" به موضوع فراموش شده این روزها، یعنی خودروهای برقی پرداخته و تیتر اول خود را به این موضوع اختصاص داده است: " بی‌توجهی به تولید و واردات خودروهای برقی اهمال مشترک دولت‌‌ها". در شرایطی که پس از سهمیه بندی بنزین، موضوع گازسوزکردن خودروها دوباره مورد توجه قرار گرفته است، اطلاعات در این گزارش بر اهمیت خودروهای برقی تاکید کرده و نوشته: هرچند بر کیفیت بنزین و بخصوص گازوئیل و مازوت تولیدی کشور نقدهای بسیاری وارد است و دولت‌ها به وظایف خود برای تولید سوخت با کیفیت به طور کامل عمل نکرده‌اند اما یک حرف حساب بی‌جواب در این میان وجود دارد و آن این است که سوخت فسیلی هرقدر با کیفیت باشد، باز ذاتاً آلاینده است، لذا باید به سوی نوعی انرژی رفت که در عین توانمند بودن، پاک و بی آلاینده باشد و اینجاست که پای تولید و استفاده از خودروهای برقی یا برقی ـ بنزینی (هیبریدی) به میان می‌آید و متوجه می‌شویم با وجود پیشرفت‌های شتاب آلود جهان به سوی این نوع خودروهای سبز و حتی رسیدن قریب‌الوقوع به رواج کامل خودروهای برقی، مسئولان و برنامه‌ریزان ما در چه خواب غفلت سنگینی به سر می‌برند و این بی توجهی عواقب سنگینی برای اقتصاد و محیط زیست کشور و بخصوص سلامت مردم ایجاد خواهد کرد.

🔻"ایران" در گزارشی با تیتر "وعده‌های طولانی گاز" نوشته: عکس‌های مردم سیستان و بلوچستان در صف‌های طولانی گاز، آنقدر ناراحت‌کننده است که کمتر کسی ممکن است چشم‌اش به آنها بیفتد و آهی نکشد و غصه‌اش نگیرد برای مردمی که سال‌هاست در شرایطی کم برخوردار به سر می‌برند. سال گذشته هم به‌دنبال شروع سرما، مردم بخش‌های شمالی سیستان و بلوچستان بخصوص با مشکل کمبود گاز مواجه شدند و گرچه این مشکل همیشه وجود داشته اما تقاضای بیشتر از یک طرف و عرضه کم و حساب نشده از سوی دیگر، صف‌های گاز را طویل کرد. شاید انتظار می‌رفت امسال شرایط بهتر شود اما بازهم با آغاز سرما، مردمی که با کپسول‌های گاز خالی در کنارشان، در انتظار بودند، دوباره این سؤال را مطرح کرد که پس جریان گازرسانی به سیستان و بلوچستان چه شد؟

🔻یکی از اهالی زاهدان می‌گوید: وعده‌ها از سال 84 شروع شد و تا امسال که سال 98 است هنوز ادامه دارد و مردم سیستان و بلوچستان همچنان در صف‌های گازند. البته این صف کپسول دولتی است و اگر بازار آزاد بخواهید، براحتی به چند برابر قیمت پیدا می‌شود. اینجا بحث دلالی هم هست. شرکت‌ها گاز را می‌فروشند به دلال‌ها و بعد مردم باید این‌طور در صف‌های طولانی بایستند. الان چند سال است صف‌های کپسول گاز این‌طور شده و این نشان می‌دهد که نمی‌توانند پخش کپسول را مدیریت کنند. پارسال قیمت یک کپسول گاز 11 کیلویی به 50 هزار تومان رسیده بود. امسال باز قیمت بهتر است و همان کپسول را با 20، 30 هزار تومان می‌شود خرید.

🔻یکی از شهروندان زابل هم درباره مشکل گاز در بخش‌های شمالی سیستان و بلوچستان می‌گوید: در این مدت شاهد بودم که مردم از 6 صبح در صف‌های گاز می‌ایستادند و حتی دعوا و درگیری بین مردم با مأموران شرکت گاز پیش می‌آمد. در شهرهای شمالی استان از جمله زابل و زاهدان و همچنین خاش، میرجاوه و سراوان، مشکل بیشتر است چون این نقاط سردسیر هستند و زمستانی طولانی و سرد دارند. در بلوچستان و چابهار بیشتر برای پخت و پز از گاز استفاده می‌کنند اما در مناطق سردسیر، مردم برای گرمایش نیاز به سوخت دارند. امسال به محض سرد شدن هوا، مشکل گاز از زاهدان شروع شد و به زابل رسید. مردم سال‌های پیش هم گاز نداشتند و از نفت استفاده می‌کردند. هر دو ماه 200 لیتر سهمیه نفت به قیمت 40 هزار تومان به مردم می‌دهند، یعنی لیتری 200 تومان. اما همین نفت را بعضی از مردم لیتری 3 هزار تومان می‌فروشند چون مشکل معیشتی دارند و به نفعشان است که نفت را بفروشند و کپسول گاز بخرند. یک کپسول گاز را 7 هزار تومان می‌خرند که یک هفته دوام می‌آورد. برای همین هم هست که تقاضا بالا می‌رود. ورود گاز به منطقه برای این سطح بالای تقاضا کافی نیست.
۸ دی ۱۳۹۸ ۰۸:۵۸
تعداد بازدید : ۲۲۰