مرور مطالب نفتی روزنامه‌ها/ شوک ترور به بازارهای جهانی


🔻 امروز شنبه چهاردم دی ماه در روزی که صفحه نخست همه روزنامه‌های کشور به رویداد تلخ شهادت حاج قاسم سلیمانی اختصاص یافته بود، مطالب نفتی نیز تحت الشعاع همین موضوع بود.اعتماد در گزارشی با عنوان " شوک ترور در بازارهای جهانی نوشت": درست در لحظه‌ای که همگان امیدوار بودند که تنش‌های اقتصادی و سیاسی در جهان به واسطه امضای فاز اول توافق تجاری کاهش یابد، حمله هوایی امریکا به خودروی حامل سردار قاسم سلیمانی‌، فرمانده سپاه قدس این نکته را یادآور شد که چشم‌انداز آینده جهان تا چه اندازه می‌تواند شکننده باقی بماند. این حمله که با دستور مستقیم رییس‌جمهور امریکا، دونالد ترامپ صورت گرفت، می‌تواند تنش میان ایران و امریکا را افزایش دهد و هر گونه احساس مثبت به آینده جهان را از بین ببرد. امریکا مسوول این حمله تروریستی است و باید در خصوص هرگونه تنش‌زایی خود در جوامع اقتصادی و سیاسی پاسخگو باشد.بامداد روز جمعه پس از حمله هوایی امریکا به خودروی حامل سردار سلیمانی و انتشار اخبار مرتبط با آن، بازارها نسبت به آن واکنش نشان دادند.طبق آمارها قیمت نفت با جهش سه درصدی به بیش از 69 دلار رسید. افزایش قیمت نفت به اقتصادهایی ضربه می‌زند که بر واردات انرژی تکیه دارند، چراکه افزایش قیمت، تقاضای نفت را سرکوب می‌کند. این امر در بلندمدت بر رشد اقتصادی کشورهای مصرف‌کننده انرژی تاثیرات به مراتب بدتری خواهد گذاشت. از سوی دیگر در بازار فلزات گرانبها نیز قیمت طلا با رشد 13 دلاری به 1542 دلار در هر اونس رسیده است.

🔻 روزنامه تعادل هم در گزارشی با همین مضمون نوشت: بامداد جمعه 13 دی‌ماه سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در جریان یک حمله هوایی در فرودگاه بغداد به همراه تنی چند از فرماندهان گروه حشدالشعبی به شهادت رسید. این اتفاق از همان نخستین ساعات در برخی بازارهای جهانی از جمله نفت و طلا اثر خود را نمایان کرد و موجب رشد یک‌باره قیمت‌ها در بازارهای جهانی این محصولات شد. براین اساس قیمت نفت تا 4.31 درصد افزایش یافت، ‌گرچه این نوسان قیمت در ساعاتی بعد ادامه یافت و میزان رشد قیمت این محصول در بازارهای جهانی کمی کاهش پیدا کرد و به 3.83 درصد رسید. در واقع بازار جهانی نفت از این خبر با یک شوک قیمتی مواجه شد. آنچه بازار جهانی نفت در روزهای آینده با آن مواجه خواهد بود، به‌طور مستقیم به تصمیمات آتی در منطقه گره خورده است. ادامه تنش‌های سیاسی و نظامی می‌تواند نفت را به بالاتر از قیمت‌های کنونی هدایت کند.

🔻 روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان شوک چهار درصدی به قیمت نفت نوشت: تحلیلگران عقیده دارند ترور سردار سلیمانی از سوی نیروهای آمریکایی می‌تواند حداقل تا یک ماه آینده منجر به واکنش‌های متقابل ایران و آمریکا در منطقه شود. با جدی‌تر شدن این تنش‌ها، سفارت آمریکا در بغداد از همه شهروندان خود خواست فورا عراق را ترک کنند. همچنین ده‌ها تن از آمریکایی‌هایی که در شرکت‌های نفتی خارجی در بصره مشغول کار بودند، روز جمعه برای خروج از عراق آماده شدند. با این حال وزارت نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد تمام میادین نفتی در سراسر این کشور، در وضعیتی عادی مشغول به کار هستند و تولید و صادرات نفت‌خام این کشور تحت‌تاثیر تنش‌های اخیر قرار نگرفته است. همچنین در این بیانیه تاکید شده است که کارکنان هیچ ملیت دیگری درحال ترک عراق نیستند.
۱۴ دی ۱۳۹۸ ۰۸:۵۵
تعداد بازدید : ۲۰۷