نفت در روزنامه‌های امروز/ خطای نفتی در ذهن ترامپ



🔻 امروز چهارشنبه ۱۸ دی ماه روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی باعنوان خطای نفتی در ذهن ترامپ نوشت: هنوز توییت‌های ترامپ برای فشار به اوپک به منظور دست برداشتن از توافق کاهش تولید و پایین آمدن قیمت‌ها، از یاد فعالان بازار نرفته است. این توییت‌ها در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا از سوی ترامپ اوج می‌گرفت زیرا او برای جذب آرای بیشتر به نفت ارزان نیاز داشت تا به این واسطه مانع رشد قیمت سوخت در آمریکا و نارضایتی رای‌دهندگان شود.
ترامپ در عین حال توییت‌هایی نیز با مضمون افتخار به رشد تولید ۴ میلیون بشکه‌ای آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری خود داشته که آنها نیز همچنان در اذهان باقی است. او برای کمک به رشد تولید نفت در آمریکا بسیاری از قوانین زیست‌محیطی را نادیده گرفت تا از این راه به افزایش برداشت نفت‌خام از سوی تولیدکنندگان کمک کند. او همچنین مشتاقانه از تحریم‌های نفتی به‌عنوان ابزاری برای پیگیری سیاست‌‌های خارجی خود در رابطه با ایران و ونزوئلا استفاده کرد و حالا تهدید می‌کند این ابزار را علیه عراق نیز به کار خواهد برد زیرا پارلمان عراق در پی اقدام تروریستی ارتش آمریکا در خاک این کشور، به خروج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور رای داده است. تمام این تجربه‌ها نشان می‌دهد که رئیس‌جمهوری آمریکا، نفت را ابزاری مناسب برای پیگیری اهداف داخلی و خارجی خود می‌داند.

🔻 در بخش دیگری از این گزارش آمد: یکی دیگر از مواردی که ممکن است در به اشتباه انداختن ترامپ و تیم مشاور او در اتخاذ تصمیم به ترور سردار سلمیانی نقش داشته باشد، اختیار رئیس‌جمهوری آمریکا برای برداشت از ذخایر استراتژیک نفت‌خام این کشور است. آمریکا از دهه ۷۰ میلادی که با تحریم نفتی کشورهای تولیدکننده نفت‌خام خاورمیانه مواجه شد، این ذخایر را ایجاد کرد تا در مواقع ضروری از آنها برداشت کند. به گزارش بلومبرگ حجم این ذخایر تا پایان ۲۰۱۹ به ۶۳۵ میلیون بشکه رسیده است که برای مصرف ۱۰۰ روز آمریکا کافی است. پس از تنش‌های ایجاد شده از سوی آمریکا که آتش تقابل نظامی را در منطقه شعله‌ورتر کرده است، استفاده از این ذخایر بار دیگر مطرح شده است. بر اساس این گزارش حداکثر توان برداشت از این ذخایر ۴/ ۴ میلیون بشکه در روز است و پس از تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا ۱۳ روز طول می‌کشد تا این ذخایر آزاد شوند.


🔻 تعادل در گزارشی با عنوان بحران در انتظار بازار جهانی ال ان جی نوشت: به نظر می‌رسد بازار ال‌ان‌جی در سال ۲۰۲۰ به نقطه‌ای بحرانی برسد و طبق انتظار کارشناسان با مازاد عرضه قابل توجهی در بازار ال‌ان‌جی مواجه شود که برخی آن را اشباع بازار این محصول نامیده‌اند که تاثیر منفی بر تجارت ال ان‌جی خواهد گذاشت. در این باره طی ماه‌های اخیر نیز تبدیل مجدد به گاز افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته و رشد آن از رشد تقاضای گاز پیشی گرفته است.انتظار می‌رود توسعه استارت آپ‌ها برای توسعه صنعت گاز در آینده نقش قابل توجهی برای افزایش ظرفیت تولید و تبدیل مجدد به گاز را در صنعت ال ان‌جی ایفا کنند و این امر نیز مجدداً باعث افزایش ظرفیت و عرضه این محصول در بازار خواهد شد. مطابق آمارهای منتشره، در سال ۲۰۱۹ ظرفیت‌های جدیدی معادل ۲۰ میلیون تن‌ ال‌ان‌جی ایجاد شده است و انتظار می‌رود تا اواسط سال۲۰۲۰ نیز ظرفیت صادراتی معادل ۳۰ میلیون تن در سال نیز اضافه شود.
در عین حال کاهش قیمت محموله‌های ال‌ان جی به افزیش تقاضا برای محموله‌های ال‌ان‌جی در مقایسه با گازی که از خط لوله تامین می‌شود منجر شده است و به نظر می‌رسد ساختار تجارت گاز در سال ۲۰۲۰ بیشتر به سمت محموله‌های ال‌ان جی سوق پیدا کند.
۱۸ دی ۱۳۹۸ ۰۹:۲۱
تعداد بازدید : ۲۰۷