نشست صادرکنندگان نفت در شرایط سخت بازار طلای سیاه

نشست صادرکنندگان نفت در شرایط سخت بازار طلای سیاه
نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که این هفته در وین برگزار می‌شود با توجه به شرایط خاص بازار جهانی نفت در کانون توجه فعالان بازار طلای سیاه قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ بهای نفت در بازارهای جهانی در بحبوحه افزایش ذخایر نفتی آمریکا ناآرامی اقتصاد جهانی و مذاکر ات این هفته اوپک درباره سهمیه تولید نفت در اوپک تحت فشار قرار دارد.

 

بهای نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژانویه با یک سنت کاهش 107 دلار دو سنت در هر بشکه معامله شد که کاهش هفتگی آن را به حدود چهار درصد رساند. همچنین نفت آمریکا با 33 سنت کاهش 85 دلار و 93 سنت در هر بشکه معامله شد.

 

بهای نفت برنت نسبت به دوران اوج خود در سال جاری 14 درصد کاهش یافته است.

 

عرضه نفت در آمریکا به دلیل روش‌های جدید نظیر حفاری افقی و استفاده از سیستم‌های هیدرولیک باعث شده که میادینی نظیر داکوتای شمالی، تگزاس و اوکلاهاما که پیش از این استخراج نفت در آن‌ها غیر ممکن بود برای حفاری آماده شوند.

 

آمریکا در هفته منتهی به 23 نوامبر شش میلیون و 800 هزار بشکه نفت تولید کرد که بالاترین سطح طی 20 سال گذشته است.

 

آمریکا در هشت ماهه اول سال 2012 بیش از 83 درصد انرژی مورد نیاز خود را تولید کرده است و در مسیر رسیدن به بالاترین سطح از سال 1991 قرار دارد.

 

افزایش تولید نفت در آمریکا و تقاضای کم در دیگر نقاط جهان باعث شده که شرایط دشواری برای اوپک بوجود بیاید. این سازمان 12 عضوی امسال به طور متوسط روزانه 31 میلیون و 600 هزار بشکه نفت تولید کرده که بالاترین رقم از سال 2008 تاکنون است. اما عرضه جهانی در حال حاضر بالا است و به نظر می‌رسد اوپک آماده تمدید مجدد سقف تولید 30 میلیون بشکه‌ای در نشست خود در 12 دسامبر در وین باشد.

 

تحلیل‌گران می گویند اوپک باید تولید خود را کاهش دهد زیرا در غیر این صورت با کاهش شدید قیمت نفت در ماه‌های آتی مواجه خواهد شد.

 

افزایش ذخایر نفتی اجتناب‌ناپذیر است و اگر اوپک نتواند اقدامی انجام دهد بهای نفت برنت تا تابستان آینده 15 تا 20 درصد کاهش خواهد یافت. نگرانی دیگری که وجود دارد درباره عرضه نفت به دلیل تشدید تنش‌ها در سوریه است.

 

فعالان نفتی معتقدند درگیری‌ها بین سوریه و کشورهای غربی می تواند بهای نفت را در کوتاه مدت بالا ببرد.

 

متوسط بهای بنزین و گازوئیل در آمریکا این هفته کاهش یافت. متوسط بهای بنزین برای هر گالن سه دلار و 38 سنت بود که نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش یافته وهمچنین متوسط بهای گازوئیل چهار دلار و یک سنت در هر بشکه بود.

۱۹ آذر ۱۳۹۱ ۰۸:۱۵
تعداد بازدید : ۱,۴۶۳