ایجاد مکانیسم دقیق و نظارت مداوم وزارت نفت در تسری مزیت خوراک به صنایع پایین دستی

ایجاد مکانیسم دقیق و نظارت مداوم وزارت نفت در تسری مزیت خوراک به صنایع پایین دستی
رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت گاز و پتروشیمی ایران در نامه‌ای به زنگنه وزیر نفت خواستار مکانیسم دقیق و همراه با تعیین روش نظارت مداوم، جهت تسری مزیت خوراک کشور به صنایع پایین دستی شد.

هاشمی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی اپکس گفت : دستورالعمل وزارت نفت در ماه گذشته مبنی بر تغییر نحوه محاسبه قیمت نفت خام تحویلی به پالایشگاه‌های مادر بر مبنای قیمت واقعی فروش محموله‌های صادراتی کشور، آثاری مثبت بر عملکرد پالایشگاه ها در توسعه تولید و صادرات فرآورده ها خواهد داشت . لذا ایجاد یک سازوکار مشخص و نظارت دقیق بر اجرای این دستورالعمل و تعیین روش تسری آن به صنایع پایین دستی امری ضروری است .

وی در خصوص مشکلات گذشته در تعیین فرمول قیمت‌گذاری نیز گفت : در سال ۱۳۸۷ زمانی که کارگروه اقتصادی هیئت دولت جلساتی را برای تعیین فرمول قیمت گذاری وکیوم باتوم و لوبکات برگزار نمود و متعاقب آن مکانیسم قیمت‌گذاری زنجیره تولید فرآورده‌های نفتی از پالایشگاه‌های مادر به پالایشگاه‌های میانی مشخص گردید، در تسری مزیت خوراک کشور به صنایع پایین دستی به کلی‌گویی بسنده شد و عملاً پس از گذشت بیش از یک دهه، بخش خصوصی همچنان درگیر مشکلات ناشی از حبس مزیت خوراک و عدم تسری آن به صنایع تولیدی پایین دستی هستند .
هاشمی در پایان خواستار تنظیم این مکانیسم و همراه با تعیین روش نظارت مداوم، جهت تسری مزیت خوراک کشور به صنایع پایین دستی شده تا به تمام دستگاه‌ها و فعالان اقتصادی این حوزه ابلاغ گردد، همچنین آمادگی اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران را جهت همکاری با وزارت نفت به منظور ایجاد و تنظیم مکانیسم درخواستی اعلام داشت .

۲ مهر ۱۳۹۹ ۱۵:۰۵
تعداد بازدید : ۳۷۵