فروش محصولات پتروشیمی در بورس بهترین روش عرضه است

فروش محصولات پتروشیمی در بورس بهترین روش عرضه است
مدیرعامل پتروشیمی تبریز گفت: بورس، بهترین مکان برای فروش محصولات پتروشیمی است و هماهنگی شرکت های پتروشیمی می تواند بر تنظیم بازار تاثیر گذار باشد.
 مدیرعامل شرکت پتروشیمی تبریز در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: در صورت تامین خوراک، تولید پتروشیمی تبریز طبق برنامه ریزی محقق خواهد شد.

عظیم عبدل نژاد ممقانی افزود: با توجه به کمبود نفتا و استایرن به عنوان خوراک‌های اصلی این مجتمع، هم‌اکنون میزان تولید 80 درصد از کل ظرفیت تعیین شده است.

وی ادامه داد: خوراک این مجتمع از پالایشگاه تبریز و تهران تامین می‌شود، اما با توجه به این‌که پالایشگاه تهران، نفتایی را که در گذشته برای ما تامین می‌کرد، خودش مصرف می‌کند، با کمبود خوراک رو به رو هستیم و برای حل این مشکل قرار است پالایشگاه تبریز، با خرید میعانات گازی پالایشگاه گاز ایلام و گوگردزدایی آن، نفتای مورد نیاز ما را تامین کند.

ممقانی افزود: البته می‌توانیم این خوراک را از عراق نیز بخریم، اما با توجه به نوسان ارزی، همچنین میزان بالاتر از حد مجاز گوگرد نفتای تولیدی عراق، خرید از این کشور، صرفه اقتصادی ندارد.

مدیرعامل پتروشیمی تبریز ادامه داد: در گذشته، شرکت بازرگانی پتروشیمی، هماهنگی‌های لازم و تقسیم کار برای تولید تمام گریدها را میان شرکت‌ها انجام می‌داد، از این رو تمام گریدها در هر لحظه در بازار وجود داشتند؛ بر این اساس، ایجاد هماهنگی میان تولیدکنندگان ضروری است.

ممقانی گفت: به نظر ما هم‌اکنون بورس، بهترین راه برای فروش محصولات پتروشیمی است و باید گفت که گروه بازرگانی پتروشیمی تبریز با مشارکت خریداران، روش‌ها و راه‌حل‌های بهتر را بررسی می کند و به کارگروه تنظیم بازار ارائه خواهد داد.

بر پایه این گزارش، محصولات پلیمری مجتمع پتروشیمی تبریز شامل پلی اتیلن، پلی استایرن معمولی، پلی استایرن مقاوم، پلی استایرن انبساطی و آکریلونیتریل بوتادین استایرن است.

پروپیلن، بوتن1، بوتادین، تولوئن، پنتان، نیتروژن، نفت کوره سبک، نفت کوره سنگین، نیز از جمله محصولات شیمیایی و بنزن، اتیلن، اتیل بنزن و استایرن، از محصولات پایه این مجتمع پتروشیمی به شمار می آید.

پتروشیمی تبریز در زمینی به مساحت 391 هکتار در جنوب غربی شهر تبریز و در ضلع غربی پالایشگاه تبریز واقع شده است.

۲۴ آذر ۱۳۹۱ ۲۳:۱۳
تعداد بازدید : ۱,۲۷۲