عبدالرضا حمیدی نایب رئیس هیات مدیره استصنا:

چوب دولت لای چرخ تولید سازندگان تجهیزات نفتی، گرفتار در گردباد چالش ها

چوب دولت لای چرخ تولید سازندگان تجهیزات نفتی، گرفتار در گردباد چالش ها

عبدالرضا حمیدی نایب رئیس هیات مدیره استصنا در گفت وگو با «پایگاه اطلاع رسانی اوپکس»، گفت: با توجه به اینکه کشور در شرایط تحریم قرار دارد، اما نزدیک به دو هزار شرکت سازنده در نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی، حضور دارند، که یک افتخار برای صنعتگران و تولیدکنندگان این عرصه و کشور به شمار می رود. کسانی که با دست خالی و با حمایت اندک دولت قدم در راه پرچالش تولید گذاشته اند.
این فعال اقتصادی، با اشاره به اینکه پایه و اساس رشد اقتصادی هر کشوری بر مبنای آموزش و صنعت آن کشور استوار است، گفت: متاسفانه ما در زمینه آموزش ضعیف عمل کردیم و آنطور که باید بر روی توسعه صنایع داخل متمرکز نبوده ایم. این درحالی است که پشرفت اقتصادی هر کشور در گرو این دو فاکتور اثرگذار است. اگر امروز ما بر روی آموزش متمرکز شویم، نتیجه آن را ۲۰ سال بعد خواهیم دید.

نائب رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در ادامه عنوان کرد: بنده به عنوان یک تولید کننده در عرصه ساخت تجهیزات نفتی، با ده ها چالش و مشکل روبرو هستم؛ از ثبت سفارش، تخصیص ارز، نوسانات اقتصادی گرفته تا ترخیص کالا از گمرک. ما هر روز با قوانین نانوشته یا خلق الساعه ای روبرو هستیم که در مسیر فعالیت مان مانع ایجاد می کند.

حمیدی با بیان اینکه ظاهرا مشکلات در کشور نهادینه شده است، گفت: به طور نمونه وقتی گمرک به عنوان یک سازمان مجری از یک صبح تا ظهر چند بار با تغییر بخشنامه در مسیر تولیدکننده سنگ اندازی می کند و متریال مورد نیاز تولید به بهانه های مختلف در گمرک بلوکه و دپو می شود، چگونه می توان در این فضا تولید را رونق داد؟! وقتی یک مصرف کننده نمی داند، با چه نرخی وارد یک مناقصه ۱۰ میلیارد تومانی شده است، چگونه می توان انتظار اتفاقات مثبت را داشت.

نایب رئیس هیات مدیره استصنا یکی دیگر از مشکلات پیش روی سازندگان تجهیزات صنعت نفت را نوسانات نرخ ارز عنوان کرد وگفت: به طور مثال، یک تولیدکننده قراردادش را بر اساس نرخ ۱۷ هزار تومانی تنظیم می کند و در این قرارداد قید می شود، که هیچ گونه افزایش نرخ ارزی قابل پذیریش نیست، اما به یکباره دلار دچار نوسان می شود و به ۲۸ هزار تومان می رسد. در چنین حالتی یک تولید کننده برای کالایی که امکان سود ۲۵ درصدی آن وجود داشت، باید یک مبلغی هم از جیب بپردازد به دلیل مابه التفاوت نرخ ارز که دچار نوسان شده است.
او ادامه داد: برای اینکه تولید جهش پیدا کند، باید بسترها فراهم شود و تولیدکننده برای حرکت دراین راه باید ابزارهای لازم را در اختیار داشته باشد. اما واقعا اینگونه است؟! این رونق یا جهش تولید قرار است چگونه، با چه ابزار، برنامه یا سیاستی صورت بگیرد؟ جهش تولید نیاز به بال حمایتی دارد؛ که متاسفانه این بال چیده شده است.

حمیدی با بیان اینکه این نوع نوسانات، ریشه فعالیت های اقتصادی را می خشکاند، گفت: به طوریکه در این سالها نیز مشاهده کردیم که شهرک های صنعتی کشور به ورطه تعطیلی کشانده شدند، که نمونه آن شهرک صنعتی اشتهارد، شمس آباد وامثالهم بودند. می توان گفت که بیش از ۵۰ درصد کارخانجات شهرک های صنعتی تعطیل هستند.

نائب رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، با تاکید براینکه امروز دیگر وقت شعار دادن و وعده های توخالی نیست و باید تعارف را کنار گذاشت، گفت: دولتمردان و در راس آن رئیس دولت باید از بیان واقعیت های تلخ اقتصادی طفره نروند و چالش های پیش روی تولید و اقتصاد کشور را ببیند و بیان کنند. اما می بینیم که مسوولان امر در بیان واقعیت ها اغراق می کنند و نمی خواهند بپذیرند که هم اکنون ما در عرصه جهانی چه جایگاهی داریم.

او با طرح این پرسش که آیا اقدام خاصی از سوی نهادهای بالادستی، سیاستگذار یا دولتمردان، صورت گرفته است؟، گفت: من پاسخ می دهم؛ خیر. از ابتدای امسال که بحث جهش تولید مطرح شد، تنها چیزی که ما تولید کنندگان دیدیم این بود که چوب لای چرخ صنعتگر و تولیدکننده گذاشتند.
نائب رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در ادامه به تعاملات اقتصادی با دیگر کشورها گریزی زدو گفت: یکی دیگر از مشکلات ما بحث متریال و مواد اولیه از خارج است. اما از آنجایی که امکان تبادلات تجاری و واردات از کشورهای معتبر دنیا به ویژه اروپا را نداریم، ناچار هستیم متریال مورد نیازمان را با کیفیت پایین تری از کشور چین وارد کنیم.
البته به گفته حمیدی، مواد اولیه در ایران هم وجود دارد، اما چالش اینجاست که فرآوری بر روی ٖآن صورت نمی گیرد.

او مقصر این ماجرا را وزارت صنعت، معدن وتجارت معرفی کرد و گفت: با وجود وزارتخانه ای که به کارخانه تولید مجوز تبدیل شده و مدام در حال صدور مجوز آنهم بدون حساب وکتاب است، که هیچ منفعت اقتصادی برای کشور ندارد، معلوم است که تولیدواقعی شکل نمی گیرد. مدام رشته فعالیت هایی مجوز تولید دریافت می کنند که یا مورد نیاز کشور نیستند یا فعالیت آنها به حد اشباع رسیده است.

نایب رئیس هیات مدیره استصنا، در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: پیشنهاد ما به دولت، ایجاد شفافیت و پرهیز از هرگونه شعارزدگی است. بد نیست نگاهی به کشورهای اطراف خودمان بیاندازیم تا ببینیم که چگونه آنها در مسیر توسعه و پیشرفت، گام برداشته اند وما نه تنها دچار پیشرفت نشدیم، بلکه عقبگرد هم داشته ایم.

او با بیان اینکه ما صنعتگران افقی خوبی پیش روی کشور نمی بینیم، به تحولات سیاسی در عرصه جهانی نیز گریزی زد و گفت: با روی کار آمدن «جو بایدن» هم گشایشی برای کشور حاصل نخواهد شد؛ چراکه کشوری مثل آمریکا براساس استراتژی های از قبل تعریف شده، حرکت می کند و با آمدن ورفتن روسای جمهور خیلی این سیاست ها تغییری نمی کند و تنها ممکن است فتیله آن کم و زیاد شود. این کشورها درواقع بیشتر جهت منافع خودشان و جلوگیری از خطرات احتمالی، تغییراتی در سیاست های بین المللی خود می دهند. در واقع آنها به مسائل بیشتر اقتصادی نگاه می کنند اما نگاه ما بیشتر سیاسی و نظامی است.
۷ بهمن ۱۳۹۹ ۱۱:۱۶
تعداد بازدید : ۲۶۷