تنگستانی، معاون انجمن کارفرمایان پالایشگاهی:

سیگنال مثبت دولت به ایجاد نهاد رگولاتوری در صنعت نفت

سیگنال مثبت دولت به ایجاد نهاد رگولاتوری در صنعت نفت

تنگستانی، معاون انجمن کارفرمایان پالایشگاهی، در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی «اوپکس» درباره ضرورت ایجاد نهاد رگولاتوری در صنعت نفت گفت: بحث ایجاد نهاد رگولاتوری چندین سال است که پیگیری می‌شود و به نظر می‌رسد که یکی از عوامل موثر در رشد اقتصادی کشور، تشکیل واحد‌های تنظیم گر بازار باشد، که بستر قانونی آن نیز فراهم شده است‌.

معاون انجمن کارفرمایان پالایشگاهی افزود: خود قانونگذار و حاکمیت نیز به این نتیجه رسیده است که بخش خصوصی باید تقویت شود و یکی از اصلی ترین راه‌های تقویت بخش خصوصی ایجاد واحدهای تنظیم گر بازار به موجب ماده ۵۹ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است که با پیگیری های اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی به دنبال آن هستیم.

 تنگستانی، در ادامه به چالش‌هایی که در مسیر ایجاد نهاد رگولاتوری در صنعت نفت وجود دارد، اشاره کرد وگفت: یکی از چالش‌های اساسی در این زمینه این است که ما الگوهای مناسبی در بخش صنعت نفت نداریم؛ به عبارتی دیگر، در کشور نهاد‌های بسیار کمی در بحث رگولاتوری وجود دارد، که ارتباط بسیار کمی با صنعت نفت دارند.

 معاون انجمن کارفرمایان پالایشگاهی، یکی دیگر از چالش‌های موجود را بحث فراگیر بودن صنعت نفت عنوان کرد وگفت: به دلیل تعدد واحدهای بالا دستی و پایین دستی در این صنعت چه در زمینه تولید یا پالایش نفت خام، هماهنگ کردن آنها همواره مصائب بسیار زیادی به همراه داشته و دارد.
تنگستانی افزود: در حال حاضر، پیشنهاد تاسیس واحد تنظیم بازار را شورای رقابت باید به هیات دولت ارائه دهد، که ما در این زمینه با شورای رقابت جلساتی داشتیم و در حال پیگیری موضوع هستیم.

 به گفته وی، بسترهای قانونی این اقدام فراهم شده و نظرات مدیران دولتی نیز مساعد است. چراکه با ایجاد نهاد رگولاتوری در صنعت نفت وزارتخانه‌ های دولتی نیز تقویت خواهند شد و خیلی از مشکلات‌ آن‌ها با تشکیل واحد رگولاتوری رفع خواهد شد. به طوریکه کار‌های محوله به وزارتخانه‌های مختلف با ایجاد چنین نهادی تسریع خواهد شد.

 معاون انجمن کارفرمایان پالایشگاهی همچنین با بیان اینکه اعلام موافقت نهایی در زمینه ایجا نهاد رگولاتوری باید از سوی دولت اعلام شود، گفت: از این منظر، باید اساسنامه‌ایی که شورای رقابت پیشنهاد داده ، از سوی هیات دولت تایید شود؛ با این حال، سینگال های مثبتی از دولت برای ایجاد نهاد رگولاتوری در صنعت نفت دریافت کردیم که می تواند برای به سرانجام رسیدن این موضوع امید بخش باشد.

 البته به گفته تنگستانی، تحقق این هدف مهم در بازه زمانی کوتاه مدت رخ نخواهد داد و نیاز به یک پروسه زمانی طولانی مدت دارد.
۷ بهمن ۱۳۹۹ ۱۳:۳۵
تعداد بازدید : ۲۶۱