گازهای همراه نفت چگونه جمع‌آوری می‌شوند؟

 

🔻جعفر ربیعی گفت: برنامه ما این است که خاموش شدن مشعل های گاز همراه با نفت را امسال آغاز و تا پایان سال 1401 به اتمام برسانیم.

🔻مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در خصوص پایان دوران گازهای مشعل یا فلر و چگونگی برچیده شدن مشعل¬ها در گفتگو با "نفت خبر" گفت: با اجرایی شدن پروژه جمع‌آوری گازهای همراه نفت، امسال بخش عمده‌ی مشعل‌های در حال سوخت در مناطق نفت‌خیز خاموش می‌شوند. البته این روند تدریجی است؛ یعنی این‌گونه نیست که همه فلرها یک‌باره خاموش شوند.

🔻ربیعی  ادامه داد: به‌تدریج که پروژه‌های فرعی ذیل قراردادهای وزارت نفت با سازندگان داخلی در راستای جمع‌آوری گازهای همراه نفت اجرایی شوند، فلرهای منطقه‌های تحت پوشش پروژه‌ها یک‌به‌یک خاموش می‌شوند و گازهای جمع‌آوری‌شده به پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس منتقل می‌شوند.

🔻مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با تأکید بر اهمیت قراردادهای منعقدشده میان وزارت نفت و سازندگان داخلی گفت: با ساخت کمپرسورسانتریفیوژها و نصب آن‌ها بلافاصله جمع‌آوری گازها آغاز می‌شود. برنامه‌ی ما این است که خاموش شدن مشعل‌ها را امسال آغاز کنیم و تا پایان سال 1401 به اتمام برسانیم. 

🔻وی در خصوص وضعیت مسجدسلیمان و برنامه‌های وزارت نفت در آنجا گفت: آقای وزیر تأکید دارند که در مسجدسلیمان تأسیسات پتروپالایشگاهی ساخته و راه‌اندازی شود و این یکی از برنامه‌های وزارت نفت در آن منطقه است.

🔻از ربیعی پرسیدیم که چند منطقه‌ی نفت‌خیز دارای فلرهای گاز هستند و پاسخ داد: در پروژه‌ای که ما با شرکت ملی مدیریت مناطق نفت‌خیز داریم مقرر شده که در دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد یعنی منطقه‌ی گچساران، مناطق نفت‌خیز کهکیلویه و کل غرب کارون جمع‌آوری گازهای همراه با نفت انجام شود و فلرها بعد از آن خاموش شوند. استفاده از گازهای این مناطق را پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس بر عهده دارد. در شرق کارون هم پروژه گاز یادآوران هلدینگ خلیج‌فارس است که NGL3200 را در دست اقدام داریم که حدود 500 میلیون فوت مکعب را می‌تواند جمع‌آوری کند. 

🔻ربیعی تصریح کرد: به‌این‌ترتیب ما چیزی حدود بیش از یک میلیارد فوت مکعب گاز همراه با نفت را در بیدبلند و پالایشگاه یادآوران خلیج‌فارس جمع‌آوری و تبدیل به خوراک پتروشیمی می‌کنیم. این یعنی حجم اصلی گازهای همراه با نفت در قالب این پروژه‌ها جمع‌آوری می‌شود و درصد اندک باقی‌مانده شاید در مناطق دوردست با دسترسی کمتر و به‌دوراز مناطق مسکونی و شهری است. آنچه به چشم می‌آید و مردم مناطق نفت‌خیز روزانه شاهد آن هستند، تا پایان سال ۱۴۰۱ به‌کلی برچیده خواهد شد.

۱۸ فروردین ۱۴۰۰ ۱۲:۴۳
تعداد بازدید : ۴۳۱