تولید بنزین در داخل کشور با استفاده از تولیدات واحدهای پتروشیمی

وزارت نفت در راستای تأمین نیاز کشور به بنزین اقدام به تولید بنزین در داخل کشور با استفاده از تولیدات محصولات واحدهای پتروشیمی نموده است و از این طریق موفق شده است آثار تحریم در بخش خرید و حمل و نقل بنزین را مدیریت نماید.

تولید بنزین

 

وزارت نفت در راستای تأمین نیاز کشور به بنزین اقدام به تولید بنزین در داخل کشور با استفاده از تولیدات محصولات واحدهای پتروشیمی نموده است و از این طریق موفق شده است آثار تحریم در بخش خرید و حمل و نقل بنزین را مدیریت نماید.

آیا تولید بنزین در داخل توجیه اقتصادی دارد و آیا بنزین تولیدی از استانداردهای لازم برخوردار می باشد و تخصیص محصولات پتروشیمی نظیر اورتوزالین، پارازلین، رافنیت و بنزن برای تولید بنزین چه می باشد؟ کارشناسان با بررسی قیمتهای خرید بنزین و هزینه تولید در داخل کشور اعتقاد دارند که قیمت تمام شده این بنزین در مقایسه با بنزین وارداتی مقرون بصرفه می باشد و شرکت نفت با خرید محصولات پتروشیمی با هیأت های بین المللی این واحدها را از مشکلات صادرات، حمل و نقل و انتقال پول نجات داده است.

اگر چه اختصاص این محصولات به تولید بنزین می تواند صادرات محصولات پتروشیمی را به میزان 2 میلیارد دلار کاهش دهد ولی به طور همزمان تبعات واردات بنزین کشور به بیش از این میزان کاهش خواهد یافت و لذا منابع ارزی کشور از این نظر آسیب نخواهد دید.

موضوع استاندارد بودن بنزین تولیدی و بحث های محیط زیستی آن را باید توسط کارشناسان محیط زیست و استاندارد پیگیری گردید ولی قطعاً بنزین تولیدی توسط پالایشگاه‌ها از بنزین تولیدی از طریق مخلوط کردن محصولات نفتی بهتر است.

ضمناً با توجه به شکست تحریم ها و کاهش فشار بر  وزارت نفت در جهت واردات بنزین، این شرکت قادر است در یک شرایط مساعد و با موقعیت برتر پیگیر خرید و واردات بنزین باشد و در زمانی که شرایط مناسب فراهم گردید، اقدام به واردات بنزین نماید و شرکت های پتروشیمی و پخش و پالایش نیز به انجام وظایف خود مشغول گردند و دغدغه تولید بنزین و تأمین آن کاهش یابد.

با توجه به اینکه پس از اعلام تحریم ها و عدم همکاری شرکتهای حمل و نقل در حمل بنزین به کشور قیمت های منطقه و حتی در کشورهایی نظیر ترکمنستان و آذربایجان شدیداً افزایش یافته و هم اکنون با اقدامات صورت گرفته، کشور قادر است تا رسیدن به خودکفایی در تولید بنزین توسط پالایشگاهها از تولید داخلی یا وارداتی جهت تأمین کسر تولید داخل استفاده نماید. امید است با واقعی شدن قیمت بنزین در داخل کشور و کاهش مصرف بنزین قادر باشیم به یکی از صادرکنندگان محصولات نفتی تبدیل شویم.

۳۱ شهریور ۱۳۸۹ ۰۹:۲۵
تعداد بازدید : ۱,۳۱۹