خرید نفت ایران توسط چین به معنی کاهش تقاضا برای نفت برزیل و آنگولاست

خرید نفت ایران توسط چین به معنی کاهش تقاضا برای نفت برزیل و آنگولاست
افزایش خرید نفت ایران توسط چین باعث شده است که بازار فروشندگانی چون برزیل، آنگولا و روسیه کساد شود و این کشورها به فکر کاهش قیمت نفت خود باشند.

رویترز می نویسد که خرید نفت ایران توسط چین به رکورد جدیدی در ماه های اخیر رسیده است و بنابراین زنگ خطر برای کشورهای رقیب به صدا درآمده و این کشورها سعی کرده اند قیمت نفت صادراتی خود را کاهش دهند یا مقاصد صادراتی جدیدی چون هند و اروپا را انتخاب کنند.

با تصمیم دولت جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، برای از سر گیری گفت و گوهای مربوط به برجام، حجم نفت ایران که وارد بازار شده است افزایش یافته و از افزایش قیمت نفت جلوگیری کرده است.

رویترز گزارش داده است که علی رغم تحریم های آمریکا صادرات نفت ایران به چین از اواخر سال 2019 آغاز شده است اما افزایش حجم این صادرات از اواخر سال گذشته رخ داد که قیمت نفت دوباره به بالاتر از 60 دلار رسید. از سویی خریداران نفت ایران را با احتمال برداشته شدن تحریم ها علیه این کشور جسورتر کرد.

بر اساس اعلام رفینیت چین بین ماه های نوامبر و مارس روزانه به طور متوسط 557 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است که تقریبا برابر با 5 درصد کل واردات این بزرگ ترین وارد کننده نفت دنیاست. واردات نفت ایران توسط چین در حال بازگشت به زمان قبل از تحریم های دونالد ترامپ علیه ایران است.

یکی از تجار نفت چین با اشاره به این که نفت ایران شش تا هفت دلار کمتر از قیمت نفت برزیل به چین فروخته می شود می گوید: این نوع معاملات به عرضه کنندگان دیگر خسارت می زند.

بر اساس اعلام معامله گران نفت با ورود نفت ارازان ایران به بازار عرضه کندگان نفت از آمریکای جنوبی گرفته تا آفریقای غربی و دریای شمال به دنبال یافتن بازارهای جدید هستند.

برزیل به عنوان بزرگ ترین صادر کننده نفت آمریکای جنوبی و آنگولا در آفریقای غربی بدترین خسارت ها را دیده اند درحالی که گرید نفتی ESPO خاور دور روسیه به دلیل کاهش تقاضای چین حالا مسیر خود را به سمت ایالات متحده برگردانده است.

صادرات نفت برزیل هم به چین در ماه های ژانویه و فوریه نسبت به سال گذشته میلادی 36 درصد کاهش نشان می دهد.

با این حساب حالا هند تبدیل شده است به بزرگترین بازار نفت برزیل، آفریقای غربی و حتی دریای شما. از طرفی دهلی نو واردات از عربستان سعودی را نیز کاهش داده است.

بر اساس داده های رفینیت در ماه مارس تا مه واردات نفت هند از برزیل افزایش یافت در حالی که اروپا هم واردات نفت خود را از برزیل افزایش داد.

حمله نفت ایران به بازارهای دنیا کشورهای چون نروژ و برزیل را مجبور کرده است قیمت های رقابتی برای نفت خود انتخاب کنند و رویترز معتقد است این کشورها شاید نتوانند با قیمت قیمت بشکه ای  3 تا 5 دلار ارزان تر نفت ایران رقابت کنند.

بنا بر اعلام رویترز، افزایش صادرات نفت ایران تاثیری بر واردات نفت چین از عربستان نداشته و این کشور همچنان بزرگ ترین تامین کننده نفت چین است.

بر همین اساس و از آنجایی که شرکت های خصوصی کوچک فشار کمتری از سوی سیاستگذاران تحمل می کنند احتمالا ورود نفت ایران به بازارهای جهانی همچنان ادامه خواهد داشت.

۲۵ فروردین ۱۴۰۰ ۱۴:۴۷
تعداد بازدید : ۲۴۰