نگاه دوحه به پکن؛ چشم چینی‌ها به LNG قطر

نگاه دوحه به پکن؛ چشم چینی‌ها به LNG قطر
بنا به گزارش منابع صنعتی، قطر در حال رایزنی با شرکت‌های چینی برای شراکت در طرح گسترش برنامه LNG خود است. اقدامی که به تعبیر رسانه‌ها تغییر مسیر از غرب به شرق محسوب می‌شود.
 




:small_red_triangle_down:به گزارش اوپکس از رویترز، قطر از سال‌های دهه ۹۰ برای ساخت صنعت LNG خود وابسته به شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نظیر اکسون‌موبیل، رویال‌داچ‌شل و توتال بوده است. در مقابل شرکت‌های بزرگ از قراردادهای شیرین بلندمدت بهره‌مند می‌شدند.

:small_red_triangle_down:اما انقلاب گاز شیل آمریکا و تمرکز بیشتر بر انرژی‌های تجدیدپذیر اشتهای غرب برای گاز را کم کرده است.

:small_red_triangle_down:حالا سه‌ منبع مطلع از موضوع به رویترز گفته‌اند غول دولتی این کشور، قطر پترولیوم در حال مذاکره با شرکت‌های چینی شامل پتروچاینا و سینوپک برای فروش سهام در طرح گسترش ۲۸.۷ میلیارد دلاری میدان شمالی است؛ بزرگ‌ترین تک پروژه LNG جهان.

:small_red_triangle_down:با این‌حال بزرگان غربی نظیر اکسون‌موبیل، شل، کنکوفیلیپس، توتال، شورون و انی نیز برای فروش سهام دعوت شده‌اند.

:small_red_triangle_down:اما حرف‌وحدیث درباره چینی‌ها زیاد است. معلوم نیست مذاکرات تا کجا پیش رفته است اما یکی از منابع رویترز گفته است پتروچاینا در حال مذاکره برای خرید ۵ درصد سهام پروژه است.

:small_red_triangle_down:طرح توسعه میدان‌شمال قطر به‌این کشور این امکان را می‌دهد که جایگاه خود به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده LNG جهان را تقویت کند.

:small_red_triangle_down:با افرایش ظرفیت به ۱۱۰ میلیون تن در سال (mtpa) تا سال ۲۰۲۶ ظرفیت تولید LNG قطر ۴۰ درصد افزایش خواهد داشت.
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۵:۵۹
تعداد بازدید : ۵۱۶