زنگنه: میدان گازی فرزاد آخرین میدان گازی مشترک است که توسعه می‌یابد/ ۹۵ درصد کار میدان پارس جنوبی در فاز نخست پایان یافته است

بیژن زنگنه، وزیر نفت در آیین امضای قرارداد میدان گازی فرزاد «ب»:

🔻 امروز روز مهمی است؛ من مدت‌ها دنبال امضای قرارداد میدان گازی فرزاد بودم، از همه دوستان در شرکت ملی نفت ایران، شرکت نفت و گاز پارس و ... قدردانی می‌کنم.

🔻 سناریوهای مختلفی برای توسعه این میدان بررسی شد تا هزینه را کاهش دهیم و منابع مالی آن را تامین کنیم، بازپرداخت این طرح با توجه به رقم سرمایه‌گذاری آن دوبرابر طرح‌های فازهای پارس جنوبی است و سخت است. 

🔻 هندی‌ها حاضر نبودند در عمل در این طرح حضور یابند، دو بار با آنها مذاکره کردیم و حتی پذیرفتیم ال‌ان‌جی (گاز طبیعی مایع‌شده) هم احداث نکنند، اما بازهم به دلیل تحریم حاضر به توسعه این میدان نشدند.

🔻 میدان گازی فرزاد قرار به‌صورت تلفیقی از منابع صندوق توسعه ملی و اوراق مالی که شرکت ملی نفت ایران منتشر می‌کند، تامین مالی شود.

🔻 میدان گازی فرزاد آخرین میدان گازی مشترک است که توسعه می‌یابد.

🔻 بخشی از دفتر میدان‌های مشترک بسته شده است، ۹۵ درصد کار میدان پارس جنوبی در فاز نخست پایان یافته است.

🔻 برای تقویت شرکت‌های ایرانی بسیار تلاش کردیم؛‌ شرکت‌های ایرانی در این مدت بسیار موفق بوده‌اند و نمونه آن شرکت پتروپارس است.  

🔻 آرزوی من همیشه تحقق برنامه چشم‌انداز بوده است که در آن آمده‌ است ایران به جایگاه نخست از نظر اقتصادی در منطقه برسد و ایرانی مفتخر به ایرانی بودن خود باشد.

🔻 از روزی که چشم‌انداز را تصویب کردیم نسبت به آن دورتر شدیم، ما تمام تلاشمان را انجام دادیم.

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۱:۴۹
تعداد بازدید : ۱۶۴