باید از خام فروشی به سمت صادرات محصولات تکمیلی پتروشیمی برویم

باید از خام فروشی به سمت صادرات محصولات تکمیلی پتروشیمی برویم
آنچه در صنایع پایین دستی پتروشیمی مورد تاکید است، مصرف خانوارهاست و در برنامه پنجم توسعه برنامه‌ریزی شده است که در بخش صنایع پایین دستی پتروشیمی به تولید سالانه 100 میلیون تن برسیم.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نخستین همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دستی پتروشیمی که امروز با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر نفت در ماهشهر برگزار شد، عنوان کرد: دولت و وزارت نفت به توسعه زنجیره صنعت نفت و معرفی بسترهای توسعه آن بسیار اهمیت داده و دو نقطه مهم را در کشور با اولویت خوزستان به واسطه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی که تولیدات متنوع بالادستی و میان دستی دارد، مشخص کرده‌ است.
عبدالحسین بیات افزود: استان بوشهر نیز که برنامه‌های بسیاری در زمینه توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی و همچنین نفت و گاز دارد، نقطه دیگر مورد توجه دولت است.
بیات بیان کرد: هدف ارتقاء صنعت پتروشیمی و توسعه زنجیره ارزش به دلیل وجود ارزش افزوده بالا در این بخش است. باید از خام فروشی به سمت توسعه صادرات محصولات صنایع تکمیلی پتروشیمی حرکت کرد و از حداکثر توان مشاوران و پیمانکاران این بخش استفاده شود.
وی ادامه داد: آمایش سرزمین نیز در این بستر مورد توجه است. در زمینه توسعه صنایع پتروشیمی و توسعه صنایع نفت و گاز در برنامه توسعه پایه پتروشیمی، توسعه صنایع میانی و تکمیلی نیز مورد توجه است.
بیات تصریح کرد: آنچه در صنایع پایین دستی پتروشیمی مورد تاکید است، مصرف خانوارهاست و در برنامه پنجم توسعه برنامه‌ریزی شده است که در بخش صنایع پایین دستی پتروشیمی به تولید سالانه 100 میلیون تن برسیم.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت:‌ صنایع پایین دستی پتروشیمی دارای ارزش افزوده بالا، بازگشت سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال 10 تا 14 برابر به نسبت میانگین محصولات پایه پتروشیمی، تقاضای بازار داخلی و رشد در بازار جهانی، سودآوری بالا و نیاز به سرمایه گذاری کم است.
بیات با اشاره به انجام مطالعات برنامه ششم توسعه برای فراهم شدن امکانات جلب سرمایه‌گذاری در سال‌های آینده، گفت: در وزارت نفت صنایع و معادن، اقتصاد و دارایی و استانداری‌ها فرایند واگذاری تسریع و تسهیل شود تا ارتباط بخش دولتی و خصوصی بیشتر شود و صنایع توسعه یابند.
وی اظهار کرد:‌ برای توسعه صنایع باید به دنبال بهبود تکنولوژی و به روز کردن آن باشیم. همچنین اصلاح قوانین بورس از راه‌های توسعه صنایع کشور است تا شرکت‌های پایه و بالادستی پتروشیمی بتوانند صنایع تکمیلی مورد نیاز و مشوق‌ها و امتیازهای صادرات را فراهم کنند.
بیات با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید به دنبال تامین نیاز دانش و نیروی انسانی بخش صنعت باشند، گفت: پشتیبانی دانشگاه‌ها می‌تواند در این بخش موثر باشد.
۱۴ اسفند ۱۳۸۹ ۱۴:۵۱
خبرگزاری موج |
تعداد بازدید : ۱,۶۸۳