تنش ها بین چین و روسیه بر سر منابع انرژی شمالگان شدت می گیرد؟

تنش ها بین چین و روسیه بر سر منابع انرژی شمالگان شدت می گیرد؟
تلاش چین برای ایفای نقشی مهم تر در شمالگان، احتمالا تنش ها در این منطقه را افزایش خواهد داد. این را مرکز کنترل ریسک می گوید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس چین به دنبال «حضور برجسته‌تر» در منطقه شمالگان است و از این رو از سال 2013 به عنوان ناظر به شورای شمالگان (Arctic Council) پیوسته است.

شورای شمالگان از هشت کشور این منطقه شامل کانادا، دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ، روسیه، سوئد و ایالات متحده تشکیل یافته است.

این شورا یک گروه بین دولتی است که همکاری های بین این دولت ها در منطقه شمالگان را توسعه می دهد.

هدف این شورا اطمینان از این است که منطقه شمالگان که با تاثیرات شدید تغییرات اقلیم و شرایط آب و هوایی سخت دست و پنجه نرم می کند، محافظت شود و توسعه پایدار یابد.

اما گویا حالا پکن یک مشکل در راه این اهداف است.

بر اساس گزارش سی ان بی سی، در سال 2018 پکن اعلام کرد که به دنبال ساخت «جاده ابریشم قطبی» است، شبکه ای از مسیرهای دریانوردی قطبی.

از طرفی چین خود را کشوری می داند نزدیک به شمالگان و بر اساس تفکر « near-Arctic stat» باعث شده است که تنش ها با دیگر کشورهای شورای شمالگان را افزایش دهد. در حالی که نزدیکترین فاصله چین به شمالگان 1448 کیلومتر فاصله دارد.

از سویی روسیه هم که با تحریم های غرب مواجه است از سوی چین حمایت می شود.

آکسانا آنتوننکو، مدیر در مرکز کنترل ریسک به سی ان بی سی گفته است چین سرمایه گذاری لازم برای روسیه را فراهم می آورد پس خواهان نقش مهمترین در منطقه است، نقشی برای حمل و نقل در منطقه قطبی.

به گفته او ما باید منتظر افزایش تنش ها در منطقه شمالگان بین چین و دیگر کشورهای حاشیه ای باشیم.


تاسیسات ال ان جی یامال روسیه در شمالگان
چین و روسیه

اکساندر گابوو، از مرکز کارنگی مسکو می گوید روسیه منافع خود را در توسعه منابع بزرگ انرژی شمالگان می بیند اما سرمایه ای برای این کار ندارد. حالا روسیه چین را به عنوان یک سرمایه گذار بالقوه می بیند و نیز به عنوان بازاری برای هیدروکربن های روسیه.

به گفته او علی رغم رشد همکاری ها، روسیه قصد ندارد اجازه دهد چین به عنوان یک عضو در شورای شمالگان پذیرفته شود.

روسیه به دنبال این است که با همکاری ایالات متحده و دیگر اعضای دائم شورای صدای اعضای ناظر را خفه کند.

این اعضای ناظر در جلسات حضور خواهند داشت اما قدرتی نخواهند داشت و این امر منافع قدرت های شمالگان را تامین می کند.
۲ خرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۲۷
انرژی امروز |
تعداد بازدید : ۱۴۸