انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی:

تقاضا زودتر از برآورد پیشین بهبود می‌یابد



🔻به گزارش اوپکس از گروه انرژی نفت‌خبر به نقل از بلومبرگ، آژانس بین المللی انرژی با ترسیم یک روند سریعتر برای ترمیم تقاضای نفت نسبت به برآورد قبلی خود اعلام کرد، تقاضای جهانی نفت احتمالا طی یک سال آینده به رقم قبل از شیوع ویروس کرونا باز خواهد گشت.

🔻فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی در مصاحبه تلویزیون بلومبرگ با اشاره به روند «پرقدرت» ترمیم تقاضا در آمریکا، چین و اروپا اظهار داشت: «تقاضا در طی یک سال یا بیشتر احتمالا به سطح قبل از بحران (کرونا) باز خواهد گشت.»

🔻این برآورد جدید در حالی مطرح می شود که آژانس بین المللی انرژی در گزارش ارزیابی میان مدت اخیر خود که در ماه مارس منتشر شد اعلام کرده بود، میزان مصرف جهانی نفت تا سال ۲۰۲۳ میلادی به سطح قبل از بحران کرونا باز نخواهد گشت. در پی شیوع ویروس کرونا و قرنطینه گسترده در بسیاری از کشورها که منجر به تعطیلی کسب و کارها، خلوت شدن جاده ها و زمین گیر شدن بسیاری از هواپیماهای مسافربری شد، میزان مصرف نفت در سال گذشته حدود ۹ میلیون بشکه در روز یعنی تقریبا ۹ درصد کاهش یافت که کاهشی بی سابقه در تاریخ بازار نفت محسوب می شد.

🔻آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماه گذشته خود برآورد کرده بود که تقاضا به حدود ۹۴ درصد سطح قبل از کرونا بازگشته، اما کاهش قابل توجه حجم سفرهای هوایی همچنان مانع از ترمیم کامل تقاضاست. این سازمان سپس هشدار داده بود که تقاضا برای مصرف همچنان وضعیتی «شکننده» دارد.

🔻با این وجود به نظر می رسد که اکنون آژانس تلاش دارد ریسک کاهش بیش از حد شکاف بین عرضه و تقاضا را به تولیدکنندگان گوشزد نماید.

🔻در حالی که محدودیت های قرنطینه ای در بسیاری از مناطق جهان کاهش یافته و سفرها مجددا در حال رونق گرفتن است، آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد بازار جهانی نفت در نیمه دوم امسال با کمبود عرضه مواجه شود.

🔻بیرول هشدار داد قیمت های نفت که اکنون به بالای ۷۰ دلار رسیده، باز هم بالاتر خواهد رفت، مگر آنکه اوپک و متحدانش بخش بیشتری از تولید خود را که در جریان بحران کرونا کاهش داده بودند به بازار برگردانند.

🔻در همین حال گروه اوپک پلاس در نشست روز سه شنبه خود توافق کرد که مطابق برنامه قبلی خود روند افزایش تدریجی عرضه نفت را تا ماه جولای ادامه دهد. بر اساس توافق ماه آوریل اوپک پلاس باید در بازه زمانی ماه های می تا جولای ۲.۱ میلیون بشکه به تولید نفت خود اضافه کند.

🔻بیرول در ادامه این مصاحبه گفت: «یک چیز روشن است و آن اینکه با توجه به رشد اقتصادی قابل توجه در آمریکا، چین و اروپا، در صورت عدم تغییر سیاست ها ما شاهد عمیق شدن شکاف» بین عرضه و تقاضا خواهیم بود و این «به نوبه خود سبب وارد آمدن فشارهای افزایشی بیشتر بر قیمت نفت خواهد شد.»

https://t.me/naft2016
۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۴۸
تعداد بازدید : ۳۷۱