خلاصه آنالیز بازار حمل و نقل دریایی (آذر ماه 1391 )

خلاصه آنالیز بازار حمل و نقل دریایی (آذر ماه 1391 )
الف : فله بر Dry Bulk
BDI: در طول ماه آذر، شاخص BDI، با 7/26 درصد کاهش از سطح 1090 واحد به 799 واحد رسید.

هندی ماکس(Handymax):

BSI: در طول ماه آذر، شاخص BSI با 3 درصد افزایش از سطح 724 واحد به 746 واحد رسید.

در ابتدای ماه مورد گزارش، بازار کشتی‌های هندی‌ماکس نسبتاً فعال بود و این امر منجر به بهبود نرخ‌های مربوطه در هر دو حوزه آتلانتیک و پاسیفیک گردید. اگرچه شرایط در منطقه پاسیفیک تا حدودی بهتر گزارش شد ولی نرخ‌ها بهبود چندانی نداشت. در منطقه آتلانتیک و سواحل شرقی آمریکای جنوبی وضعیت بازار تا حدودی انقباضی بوده است. به طور کلی در نیمه دوم ماه، فعالیت در بازار این نوع کشتی‌ها محدودتر بوده و نرخ‌ها و متوسط درآمد آنها نسبتاً پایدار باقی مانده است.

میانگین درآمد: درآمد متوسط روزانه (اجاره سفری Trip-Charter) برای یک فروند کشتی سوپراماکس نو با 12 درصد افزایش از روزانه 6188 دلار به 6938 دلار رسید.

مسیر آسیا به اروپا: درآمد متوسط روزانه (اجاره سفری Trip-Charter) برای یک فروند کشتی سوپراماکس نو در مسیر آسیا به اروپا با 10 درصد افزایش از 5000 به 5500 دلار رسید و در مسیر برعکس نیز با 10 درصد افزایش از 10000 به 11000 دلار رسید.

پاناماکس(Panamax):

BPI: در طول ماه آذر، شاخص BPI با 14 درصد کاهش از سطح 1013 واحد به 871 واحد رسید.

در طول ماه مورد گزارش، نرخ‌های مربوط به کشتی‌های پاناماکس در حوزه آتلانتیک به دلیل استمرار افزایش تقاضا برای حمل محمولات از خلیج مکزیک و سواحل شرقی آمریکای جنوبی، مطلوب گزارش شد ولی در حوزه پاسیفیک به دلیل کاهش فعالیت و مازاد ظرفیت حمل، نرخ‌های مربوطه روند نزولی را طی کرد، به طوری که نرخ‌های مربوط به حمل محمولات زغال‌سنگ اندونزی، به دلیل ورود تعداد زیاد کشتی‌های خالی از سمت شمال چین به این منطقه، به شدت کاهش یافت. در اواخر ماه با کاهش میزان محمولات در منطقه خلیج مکزیک، نرخ‌های حوزه آتلانتیک نیز روند نزولی را آغاز کرد.

میانگین درآمد: درآمد متوسط روزانه (اجاره سفری charter-Trip) برای یک فروند کشتی پاناماکس نو با 4/12 درصد کاهش از روزانه 7563 به 6625 دلار رسید.

مسیر آسیا به اروپا: در دوره زمانی مورد گزارش، درآمد متوسط روزانه (اجاره سفری charter-Trip) برای یک فروند کشتی پاناماکس نو در مسیر آسیا به اروپا با 50 درصد کاهش از 1000- دلار به 1500- دلار و در مسیر برعکس با 10 درصد کاهش از 15000 به 13500 دلار رسید.
کیپ سایز(Capesize):
BCI: در طول ماه آذر، شاخص BCI با 5/38 درصد کاهش از سطح 2288 واحد به 1407 واحد رسید.

در اوایل ماه مورد گزارش، با وجود کاهش فعالیت‌ها در بازار کشتی‌های کیپ‌سایز، نگرش‌ها نسبت به این بازار همچنان مثبت بود و نرخ‌های اجاره زمانی در منطقه آتلانتیک تا حدی افزایش یافت ولی در حوزه پاسیفیک نرخ‌ها تحت فشار بیشتری بود. در ادامه، یعنی در اواسط ماه با کاهش میزان محمولات قابل حمل در هر دو حوزه پاسیفیک و آتلانتیک، نرخ‌های مربوط به کشتی‌های کیپ‌سایز به شدت کاهش یافت و این روند نزولی به دلیل فقدان تقاضا از سوی برزیل و افزایش مازاد ظرفیت حمل موجود در منطقه آتلانتیک و کشتی‌های خالی در حال حرکت به سمت این منطقه، تا پایان ماه ادامه یافت. البته به طور کلی نرخ‌های مربوطه در حوزه پاسیفیک مطلوب‌تر گزارش شده است.

در دوره زمانی مورد گزارش، متوسط درآمد روزانه برای یک کشتی کیپ سایز، با 9/53 درصد کاهش، از روزانه 17375 دلار به 8000 دلار رسید.



ب : کانتینر (Container):

• براساس شاخص نرخ کرایه حمل کانتینری شانگهای، نرخ کرایه حمل کانتینرهایی که از شانگهای به بنادر اروپایی حمل شده‌اند در 23 نوامبر به سطح 1079 دلار به ازای هر Teu کاهش یافت و تمامی سودی را که قبل از اول نوامبر کسب شده بود خنثی کرد. با ادامه روند نزولی فعلی، پیش‌بینی می‌شود نرخ‌های حمل، 43 درصد پایین‌تر از نقطه اوج خود در پایان ماه ژوئن قرار گیرد. اوضاع در مسیر شانگهای به بنادر مدیترانه از این هم بدتر بود و نرخ کرایه حمل 786 دلار به ازای هر Teu گزارش شد که نشان‌دهنده‌ی کاهش 61 درصدی نسبت به اوج منحنی در فصل تابستان است. نرخ‌ها در حوزه پاسیفیک نیز کاهش یافت و در مسیر شانگهای به سواحل غربی آمریکا با 25 درصد کاهش نسبت به ماه اوت، در سطح 2089 دلار به ازای هر Feu قرار گرفت.
• خطوط کشتیرانی کانتینری چین موافقت نموده که 20 درصد ناوگان کانتینری خود را به کمپانی واسط بفروشد با این دید که دوباره به اجاره آنها مبادرت ورزیده و با آزادی نقدینگی به ثبات مالی خود کمک نماید. این شرکت با فروش 140،000 کانتینر که برای 3 تا 6 سال مورد استفاده بوده‌اند به شرکت واسط هنگ‌کنگی (CLC) مبلغ 6/358 میلیون دلار کسب نمود.
• اعتصاب کارکنان بنادر لوس‌آنجلس و لانگ بیچ منجر به بسته شدن 10 ترمینال کانتینری گردید. کشتی‌های پهلوگیری شده، قادر به بار زدن و تخلیه کانتینرها نبودند و خط طولانی از کشتی‌ها در لنگرگاه که منتظر نوبت پهلودهی بودند تشکیل گردید. حمل و نقل جاده‌ای و ریلی نیز مختل شد.
• در منطقه پاسیفیک صاحبان کالا به تغییر مسیر پرداختند تا از مشکل و تراکم بوجود آمده در سواحل غربی آمریکا اجتناب نمایند.
• 15 عضو موافقتنامه ثبات بازار در منطقه پاسیفیک (TSA) گزارش نمودند که الحاقیه‌ای تهیه گردیده که بر مبنای آن هزینه‌‌های اداری حمل کالا در مسیرهای فوق را کاهش می‌دهد و تمام شرکت‌های حمل را بصورت یک واحد گروهی در آورده است ( چنانچه در خطوط دیگر مرسوم بوده)
• گروه حمل کنندگان G6 اعلام نمودند که 7 برنامه سفری از شرق دور به اروپا را برای ماه‌های ژانویه و فوریه لغو نموده‌اند.
• پیش‌بینی می‌شود که حجم محمولات برای سال نو در کشورهای غربی و سال نو چینی (مصادف با 10 فوریه 2013) کاهش یابد و این کاهش در صادرات محمولات چین نیز به طور خاص مشاهده خواهد شد. این امر سبب می‌شود نرخ‌ها در مسیر شانگهای - اروپا، برای اولین بار از فوریه تا کنون، به کمتر از 1000 دلار به ازای هر Teu کاهش یابد.
• چنانچه سواحل شرقی آمریکا مورد تاثیر پذیری قرار گیرد، خطوط کشتیرانی‌ "مرسک" از 29 دسامبر شارژ اضافی بر محمولات اعمال خواهد نمود. این شرکت دانمارکی شارژ اضافی معادل 800 و 1000 دلار به ازای هر Teu را چنانچه تهدید اعتصاب توسط اعضای ILA عملی گردد اعمال می‌نماید. همچنین اعمال شارژ اضافه بر محمولات وارده از کانادا نیز محتمل می‌باشد.
• شرکت‌ CMA-CGM قسمتی از بندر لانگ بیچ را خریداری نموده‌ است، با این هدف که ظرفیتی معادل 6/2 میلیون Teu‌، در مدت 5 سال به ظرفیت آن اضافه نمایند در حال حاضر اسکله از زمینی معادل 256 هکتار برخوردار است (ترمینال کانتینری پاسیفیک) که توسط SSA و Cosco اداره می‌شود. عمق آب 50 فوت بوده و مجهز به 9 جرثقیل است که دسترسی عرضی به 24 کانتینر را فراهم می‌کنند و لذا بزرگترین کشتی‌های قادر به بارگیری و تخلیه می‌باشند.

در دوره مورد بررسی، درآمد متوسط کشتی‌های 1000 Teu، با 9/1 درصد کاهش از سطح 5300 به 5200 دلار به ازای هر روز رسید. درآمد متوسط کشتی‌های 3500 Teu نیز با 1/7 درصد کاهش از سطح 7000 به 6500 دلار به ازای هر روز رسید و درآمد متوسط کشتی‌های 2000 Teu، بدون تغییر در سطح 6200 دلار به ازای هر روز باقی ماند.


ج: تانکر Suezmax :

در طول ماه مورد گزارش، افزایش تقاضا از سوی اجاره‌کنندگان در منطقه دریای سیاه به افزایش نرخ‌های این منطقه کمک کرد. در اوایل ماه، در پی به تعلیق درآمدن شرایط اجباری تحمیلی در نیجریه بوسیله تعدادی از کمپانی‌های مطرح نفتی، اجاره‌کنندگان مجدداً به بازار بازگشتند، هر چند این بازگشت برای جبران مازاد ظرفیت حمل ایجاد شده، کافی نبود. این امر سبب شد نرخ‌های کرایه حمل در مسیر سواحل غربی آفریقا به سواحل شرقی آمریکا به سطح 5/52 WS کاهش یابد. در ضمن عدم وجود تاخیر در تنگه بسفر مانع افزایش نرخ‌ها در مسیر مدیترانه گردید در اواخر ماه نرخ‌های کرایه حمل کشتی‌های سوئزماکس در مسیرهایی با مبدا سواحل غربی آفریقا رشد چشمگیری داشت و 15 واحد افزایش یافت این امر منجر به افزایش 325 درصدی درآمد این نوع کشتی‌ها نسبت به دوره مشابه سال قبل گردید. در ضمن در پیش‌‌روی بودن تعطیلات کریسمس فرصتی را برای کسب سود برای مالکان فرآهم خواهد کرد.

در طول این دوره، درآمد متوسط روزانه کشتی‌های سوئزماکس که در ماه گذشته روند نزولی را طی کرده بود، با 106 درصد افزایش، از سطح 9553 به 19690 دلار رسید.







۵ دی ۱۳۹۱ ۱۴:۱۹
تعداد بازدید : ۱,۶۱۰