محرومیت پتروشیمی‌ها از درآمدهای نفتی

محرومیت پتروشیمی‌ها از درآمدهای نفتی
معاون وزیر نفت با اشاره به توقف تردد کشتی‌های حامل اتیلن مسیر عسلویه- ماهشهر با راه اندازی خط لوله اتیلن غرب، اعلام کرد: صندوق توسعه ملی تاکنون حتی یک ریال هم به طرح های پتروشیمی منابع مالی اختصاص نداده است.
به گزارش پانا نیوز، عبدالحسین بیات امروز در نشستی خبری درباره آخرین وضعیت راه اندازی طرح‌های جدید توسعه ای صنعت پتروشیمی، گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی اهتمام جم، اروند، مارون، طرح تولید خوراک روغن و رنگ‌سازی MEK و اسکله دوم بارگیری مایعات پتروشیمی ماهشهر در مدار بهره بردایر قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت میل صنایع پتروشیمی با اشاره به آغاز تولید در پتروشیمی کاویان و پلیمر کرمانشاه و راه اندازی فاز اول خط لوله اتیلن غرب، تصریح کرد: در حال حاضر طرح ان.اف سوم پتروشیمی بندر امام راه اندازی شده است و به زودی طرح توسعه پتروشیمی فجر هم به طور کامل در مدار بهره بردایر قرار می گیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در شرایط فعلی طرح واحد تفکیک هوای مجتمع پتروشیمی فجر از پیشرفتی حدود 87 درصدی برخوردار است، تبیین کرد: همچنین عملیات اجرایی واحد تفکیک هوای پتروشیمی اروند به مرز 100 درصد رسیده است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوصو تامین منابع مالی طرح های پتروشیمیایی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچگونه تسهیلات ریالی و ارزی از صندوق توسعه ملی برای ساخت پروژه های مهر ماندگار به طرح های پتروشیمی اختصاص نیافته است، بیان کرد: تمامی پروژه های جدید پتروشیمی از محل منابع مالی سرمایه گذاران داخلی، خارجی و بانک ها تولیدی شده اند.

وی از تزریق 4.5 میلیارد دلار تسهیلات به طرح های پتروشیمی از منابع مختلف خبر داد و افزود: همچنین بخشی از تامین منابع مالی طرح های پتروشیمی از محل انتشار اوراق مشارکت و منابع داخلی انجام گرفته است.

بیات با اشاره به آغاز تولید در پتروشیمی کاویان به عنوان بزرگترین مجتمع تولید کننده اتیلن جهان، یادآور شد: در این مجتمع پتروشیمی تاکنون حدود یکهزار میلیارد تومان سرمایه گذایر شده است.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه در ساخت این مجتمع عظیم پتروشیمی با قیمت های فعلی حدود 300 میلیون دلار صرفه جویی حاصل شده است، تبیین کرد: پیش بینی می شود سال اینده با بهره برداری از فازهای 12، 15 تا 18 پارس جنوبی خوراک مورد نیاز فاز دوم این مجتمع پتروشیمی تامین شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین از تزریق بیش از 1.5 میلیون تن اتیلن تولید پتروشیمی کاویان و مروارید به خط لوله اتیلن غرب خبر داد و گفت: با انتقال اتیلن با خط لوله، تردد کشتی های حامل اتیلن از عسلویه به ماهشهر هم متوقف شده است.

این مقام مسئول با اشاره به پیشرفت حدود 58 درصدی پتروشیمی کردستان، 65 درصدی مهاباد و 83 درصدی پتروشیمی لرستان، تصریح کرد: با موافقت معاون اول رئیس جمهور حدود 40 میلیارد تومان برای فاز دوم پتروشیمی ایلام توسط بانک صنعت و معدن اختصاص می یابد.
۵ دی ۱۳۹۱ ۱۴:۳۶
تعداد بازدید : ۹۰۰