چین و امارات برای خرید سهام خطوط لوله آرامکو با یک شرکت آمریکایی شریک شدند



به گزارش گروه انرژی نفت خبر به نقل از بلومبرگ، صندوق جاده ابریشم چین، به همراه یک صندوق سرمایه گذاری اماراتی و یک شرکت کره ای با تشکیل کنسرسیومی بین المللی به رهبری یک شرکت آمریکایی ضمن انعقاد قراردادی ۱۲.۴ میلیارد دلاری، ۴۹ درصد از سهام شرکت خطوط لوله آرامکوی عربستان را خریداری کردند.

شرکت حسانه اینوستمنت وابسته به دولت عربستان نیز از دیگر اعضای این کنسرسیوم به شمار می رود.

این کنسرسیوم که ریاست آن بر عهده شرکت آمریکایی ای آی جی گلوبال انرژی آمریکاست، قرارداد خرید ۴۹ درصد از سهام شرکت خطوط نفتی آرامکو را نهایی کرده که یکی از شرکت های زیرمجموعه سعودی آرامکو به شمار می رود.

از دیگر اعضای این کنسرسیوم می توان به صندوق ذخایر ملی مبادله ابوظبی و شرکت مدیریت دارایی سامسونگ اشاره کرد. ابوظبی، پایتخت امارات در کنار عربستان یکی از اعضای کلیدی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به شمار می رود.

شرکت خطوط لوله آرامکو به مدت ۲۵ سال حق دریافت تعرفه حاصل از انتقال نفت از طریق شبکه خط لوله نفت خام آرامکو را در اختیار خواهد داشت. آرامکو، بزرگترین تولیدکننده نفت جهان ۵۱ درصد سهام این شرکت خط لوله جدید را در اختیار خواهد داشت.

به گفته منابع آگاه، ظاهرا آرامکو قصد دارد قرارداد مشابهی نیز برای خطوط لوله انتقال گاز خود منعقد نماید که بخشی از برنامه این شرکت برای فروش دارایی های غیر اساسی اش به شمار می رود. صندوق ها و شرکت های شریک در این معامله به آرامکو در حفظ و تداوم سود سهام سالانه ۷۵ میلیارد دلاری آرامکو که تقریبا تمام آن به جیب دولت ریاض می رود کمک خواهند کرد.
۳۰ خرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۰۲
تعداد بازدید : ۱۶۸