قیمت نفت دیگر به اندازه گذشته تهدید کننده نیست

قیمت نفت دیگر به اندازه گذشته تهدید کننده نیست
اقتصاددانان معتقدند افزایش اخیر قیمت نفت تاثیر چندان منفی بر رشد اقتصادی و بهبود وضعیت اقتصاده دنیای پساکرونا ندارد.آنها معتقدند رشد قوی اقتصادی و ظهور مصرف‌کنندگان بیشتر در اقتصدهای توسعه یافته اثرات قیمت بالای نفت را در خود حل خواهد کرد.

به گزارش اوپکس به نقل از انرژی امروز افزایش تقاضای جهانی و مناقشه بر سر سطح عرضه در میان اعضای اوپک و هم‌پیمانان این سازمان باعث شده است قیمت جهانی نفت آمریکا به بشکه ای 75 دلار برسد، یعنی بالاترین میزان قیمت در شش سال گذشته. هرچند قیمت نفت آمریکا روز 5 شنبه با تهدیدهایی مواجه شد اما همچنان بالای 70 دلار خرید و فروش می شود.

‌ وال استریت ژورنال از قول گاس فاچر، اقتصاددان ارشد در گروه خدمات مالی PNC  نوشته است: اگر همه چیز را در نظر بگیریم این [افزایش قیمت] تا حدی کم است.

وال استریت ژورنال معتقد است یکی از شاخص‌هایی که باید به آن دقت کنیم بار نفت یا هزینه‌ای است که نفت به عنوان بخشی از تولید ناخالص داخلی دارد که می‌تواند به عنوان گاو پیشانی سفید تاثیر نفت بر رشد اقتصادی قلمداد شود. بر اساس پیش بینی مورگان استنلی، انتظار می رود این شاخص در سال 2021 به 2.8 درصد GDP جهانی برسد آن هم با قیمت نفت 75 دلار در هر بشکه.

این رقم هنوز هم پایین تر از متوسط میزان بلند مدت 3.2 درصد است.

 

مورگان استنلی تخمین می زند که قیمت نفت برای اینکه بتواند بر این شاخص تاثیر بگذارد باید به بشکه ای 85 دلار برسد. آخرین باری که شاخص بار نفت به بالاتر از متوسط بلند مدت خود رسید در سال 2005 بود، اما به اعتقاد مورگان استنلی، رشد اقتصادی بالا به اقتصادهای دنیا اجازه می دهد که این بار را تحمل کنند.

صندوق بین المللی پول معتقد است که اقتصاد جهانی امسال رشدی برابر با 6 درصد را تجربه خواهد کرد، یعنی سریع‌ترین رشد در چهار دهه گذشته.

بر اساس اعلام بانک فدرال رزرور نیویورک، افزایش اخیر قیمت نفت بیشتر به دلیل افزایش تقاضاست نه به دلیل افزایش مشکلات عرضه. اقتصاددانان معتقد هستند که قیمت‌های بالاتری که به دلیل تقاضای بیشتر شکل می‌گیرند و نه مشکلات عرضه، معمولا نشان دهنده رشد انعطاف‌پذیرتری هستند.

وال استریت ژورنال می گوید اقتصادهای پیشرفته نسبت به یک دهه گذشته کمتر در مقابل قیمت نفت آسیب پذیر هستند، زیرا بخش خدمات که کمتر از صنایع سنگین نفت مصرف می کنند، بخش بزرگی از تولید را از آن خود کرده اند. بر اساس داده‌های اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده در این کشور با درنظر گرفتن تورم برای تولید یک دلار تولید ناخالص داخلی به اندازه نصف میزان نفتی که 35 سال پیش مصرف می‌شود نفت نیاز است.

خانوارهای ایالات متحده و دیگر کشورهای ثروتمند دنیا هم در دوران پاندمی صرفه‌جویی و پس‌انداز بسیاری جمع کردند که می تواند این خانواده ها را در برابر قیمت بالای بنزین مصون نگه دارد.

فاچر می گوید: من با در نظر گرفتن این واقعیت که مصرف کنندگان در بهترین وضعیت مالی خود هستند فکر نمی کنم این قیمت های بالا چندان تاثیر عمیقی بر اقتصادشان داشته باشد.

همزمان، با افزایش حفاری شیل، ایالات متحده نسبت به گذشته نفت بیشتر تولید کرده است. این بدان معنی است که مصرف کننده ایالات متحده، که در زمان شیوع پاندمی از قیمت نفت آسیب می دید حالا از آن سود می برد.

اقتصادهای کشورهای اروپایی هم وابسته به خدمات هستند و وابستگی کمتری نسبت به سوخت های فسیلی دارند و در سال 2019 حدود 20 درصد انرژی مورد نیاز خود را از منابع تجدیدپذیر به دست آورند درحالی که در سال 2004 فقط 9.6 درصد این نیاز از تجدیدپذیرها کسب می کردند.

سیاست‌گذاران اروپایی دست کم حالا دیگر افزایش قیمت نفت را تهدیدی برای بهبود اقتصادی این قاره نمی‌بینند.

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه پیش بینی خود را از افزایش رشد اقتصادی این قاره در سال 2021 بالا برد و به 4.8 درصد رساند. پیش بینی قبلی این اتحادیه برابر با 4.2 درصد بود.

به این معنی که این کشورها تا پایان سال دوباره به وضعیت پیش از پاندمی خود باز خواهند گشت.

تحلیلگران بر این باورند رشد اقتصادی چین امسال 8 درصد خواهد بود. بانک سرمایه گذاری Natixis  می گوید قیمت بالای نفت به همراه افزایش قیمت دیگر کمودیتی ها بر واردات تاثیر داشته است اما شاخص تولید در چین نشان می دهد که تقاضای داخلی هنوز هم بالاست.

اس اند پی گلوبال پلاتس می گوید پالایشگاه های چین با استفاده از تولید داخلی [نفت] باعث بالا رفتن تولید [محصولات] داخلی و تخفیف تاثیر منفتی قیمت بالای نفت می شوند.

دیگر اقتصادهای نوظهور اما بیشتر در معرض این تنش ها هستند. مصرف کنندگان این اقتصادهای نوظهور در برابر افزایش قیمت ها حساس هستند چون قیمت انرژی و مواد غذایی بخش بزرگی از هزینه های آن را تشکیل می دهد. چند بانک مرکزی از جمله بانک مرکزی برزیل و روسیه در هفته های اخیر برای دفع تهدید افزایش تورم مجبور شدند نرخ بهره را بالا ببرند.

۱۹ تیر ۱۴۰۰ ۱۳:۲۹
تعداد بازدید : ۱۲۶