خداحافظی بهاری بنزین و MTBE

خداحافظی بهاری بنزین و MTBE
مدیرعامل پالایشگاه تبریز از بهره‌برداری از طرح بنزین‌سازی این پالایشگاه نفت تا فروردین ماه سال آینده خبر داد و اعلام کرد: با راه‌اندازی این طرح بنزینی برای نخستین بار MTBE از ترکیب بنزین تولیدی پالایشگاه نفت تبریز حذف خواهد شد.
عادل نژادسلیم درباره آخرین وضعیت طرح بنزین سازی پالایشگاه تبریز، گفت: در حال حاضر تمام یتجهیزات و کالاهای مورد نیاز این طرح بنزین سازی وارید تبریز شده است.

مدیرعامل پالایشگاه تبریز با اعلام اینکه پیشرفت فیزیکی طرح بنزین سازی پالایشگاه نفت تبریز از مرز 96 درصد عبور کرده است، تصریح کرد: بر اساس برنامه زمان بندی پیش بینی می شود این طرح بنزین سازی تا فروردین ماه سال آینده در مدار بهره‌برداری قرار بگیرد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه هم اکنون منابع مالی ارزی و ریالی این پروژه بنزینی توسط بخش خصوصی و شرکت ملی پالایش و پخش نفتی به طور کامل تامین شده است، اظهار داشت: افزایش عدد اکتان و افزایش ظرفیت تولید بنزین کشور با استاندارد یورو 4 و 5 اتحادیه اروپا از مهمترین مزیت‌های راه‌اندازی این پروژه است.

وی با اشاره به این موضوع که این طرح از سه واحد فرآیندی شامل تصفیه نفتا، اتان افزایی (سی.سی.آر) و استقرار بنزن تشکیل شده است، بیان کرد: با تغییرات فرآیندی اعمال شده امکان افزایشس ظرفیت تولید بنزین بین یک تا چهار میلیون لیتر در روز وجود دارد.

نژاد سلیم یکی از مزیت‌های اقتصادی اجرای این طرح پالایشگاهی را افزایش روزانه 750 بشکه ای تولید "بنزن" به عنوان یک محصول پتروشیمی نام برد و یادآور شد: با بهره برداری از این طرح ماده افزاینده اکتان MTBE از ترکیب بنزین تولیدی پالایشگاه نفت تبریز حذف خواهد شد.

به گزارش مهر، علاوه بر این با افتتاح طرح بنزین سازی پالایشگاه تبریز برای نخستین بار امکان سه نوع بنزین با عدد اکتان 90، 92 و 95 فراهم می شود.

از سوی دیگر با بهره‌برداری از طرح بنزین سازی پالایشگاه تبریز ظرفیت تولید بنزین در مجموع به 3.6 میلیون لیتر افزایش می یابد، هم اکنون به طور متوسط روزانه 3 میلیون لیتر نفت سفید و 6 میلیون لیتر گازوئیل در کنار برخی از خوراک‌های روغن سازی و قیر در پالایشگاه تبریز تولید می شود.

۹ دی ۱۳۹۱ ۰۱:۰۳
تعداد بازدید : ۱,۴۳۶