واکنش صندوق‌‌توسعه‌ ملی به ادعای پتروشیمی‌

واکنش صندوق‌‌توسعه‌ ملی به ادعای پتروشیمی‌
صندوق توسعه ملی در پاسخ به اظهارات اخیر مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، اعلام کرد: 3 میلیارد دلاری از اعتبارات و تسهیلات صندوق توسعه ملی به طرح‌های پتروشیمی اختصاص یافته است.
به گزارش اوپکس به نقل از خبرگزاری‌ها، عبدالحسین بیات مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون وزیر نفت هفته گذشته با انتقاد از عملکرد صندوق توسعه ملی در تامین منابع مالی طرح های در دست اجرای پتروشیمی کشور، گفت: "حتی یک ریال از منابع مالی این صندوق به طرح‌های جدید پتروشیمی اختصاص نیافته است."

با این وجود امروز شنبه 9 دی ماه صندوق توسعه ملی با انتشار گزارش کوتاهی، اعلام کرده است: تامین منابع مالی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در شرایط تحریم از سوی صندوق توسعه ملی حاوی پیام روشن حمایت موثر از بخش خصوصی و فعالان عرصه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور است.

با توجه به اهمیت تامین مالی پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی که اولویت اصلی صندوق است، صندوق توسعه ملی با امضای 2 تفاهم‌نامه با وزارت نفت به ارزش مجموع 16 میلیارد دلار به صورت تخصیص سه میلیارد دلار برای طرح‌های توسعه و تکمیل واحدهای پتروشیمی، 1.5 میلیارد دلار برای اجرای طرح‌های توسعه و تکمیلی مجتمع های پالایشگاهی اختصاص داده است.

بر این اساس حدود 7 میلیارد دلار برای توسعه فازهای میدان گازی پارس جنوبی و 5 میلیارد دلار برای صنایع بالادستی نفت، بیشترین حمایت را از صنعت نفت و گاز و پتروشیمی کشور و فعالان بخش خصوصی این عرصه به عمل آورده است.

در راستای عملیاتی کردن تفاهم نامه‌های مورد اشاره تاکنون حدود 3 میلیارد دلار از منابع صندوق فقط برای طرحهای پتروشیمی اختصاص داده شده است که حدود 20 درصد مجموع مسدودی‌های ارزی (تسهیلات ارزی) صندوق را شامل می شود که مربوط به 11 فقره طرح‌های پتروشیمی ایلام، سلمان فارسی، اندیمشک، دارا ، صدف عسلویه، گچساران، جهرم، فسا، میاندوآب، پتروکیمیا و پتروشیمی فیروز آباد ماست.

علاوه بر این تامین مالی 6 طرح دیگر پتروشیمی معرفی شده از سوی بانک‌های عامل هم توسط صندوق توسعه ملی در دست بررسی است.

با حمایت صندوق توسعه ملی، تامین مالی واحدهای پتروشیمی از سوی صندوق توسعه ملی در 9ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد چشمگیری برخوردار بوده است.

۱۰ دی ۱۳۹۱ ۲۱:۱۳
تعداد بازدید : ۱,۴۱۳