چین تا 10 سال دیگر به نفت خام ایران نیاز دارد

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با اشاره به کشف یک حوزه نفتی جدید در کشور چین با ذخیره ارزی بیش از 428 میلیارد بشکه که از کل ذخایر اثبات شده در عراق و عربستان هم بیشتر است عنوان کرد:‌ این باعث خواهد شد که چین در معاملات خود با کشورهای جهان تغییراتی ایجاد کند و در آینده این معاملات صادرات نفت خام ایران به چین به هم خواهد خورد. با وجود این وی ابراز کرد که چین تا 10 سال دیگر به نفت خام ایران نیاز دارد. به گزارش ایسنا، حمید حسینی که در یک نشست خبری سخن می‌گفت با اشاره به حضور گروهی از نمایندگان ایران در سمینار همکاری‌های ایران و چین گفت:‌ این سمینار 4 خرداد ماه در کشور چین برگزار خواهد شد که هیئتی از ایران شامل مقامات بخش خصوصی از جمله نمایندگان اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران و مقامات دولتی از جمله نمایندگانی از شرکت ملی پتروشیمی، شرکت ملی نفت و سازمان بورس خواهد بود. همچنین شرکت‌های تولیدی و صادراتی که مایل هستند در این همایش شرکت کنند می‌توانند همراه ما بیایند. وی در ادامه با دفاع از تجارت با کشور چین اظهار کرد:‌ ما باید چین را بشناسیم. ما چین را نمی‌شناسیم و نسبت به فرهنگ آن و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آن شناخت مناسبی نداریم. وضعیت به گونه ای است که نقش چین آن قدر مهم شده که اگر کشوری چین را در برنامه‌ریزی‌های خود مدنظر قرار ندهد با مشکل مواجه خواهد شد. وی با اشاره به این‌که دومین مقصد صادراتی ایران، کشور چین است افزود: میزان صادرات نفت خام ایران به کشور چین بیش از 12 تا 13 میلیارد دلار و کالاهای غیر نفتی نیز بیش از 3 میلیارد و صد دلار است. حسینی همچنین یکی از علل اصلی روابط کشور چین با ایران را تامین نیاز انرژی کشور چین توسط ایران ذکر کرد و یادآور شد: کشور ایران در حال حاضر صاحب 128 میلیارد بشکه ذخایر نفت و 28 تریلیون متر مکعب گاز است.

حسینی در ادامه ‌با اشاره به این که 5 درصد تولید نفت دردنیا در ایران است عنوان کرد:‌همچنین ایران 2 درصد ظرفیت پالایشی دردنیا دارد که حق ما این است که این میزان را به 5 درصد برسانیم که به جای صادرات نفت خام فرآورده‌های نفتی را صادر کنیم.

چرا کالادر چین ارزان است ؟

حسینی که بر دفاع از تجارت ایران با کشورچین پافشاری بسیاری داشت در ادامه به تشریح علل ارزان بودن کالا در چین پرداخت و گفت:‌این موضوع 3 دلیل دارد اول آن که هزینه‌های کارگری یک دوم تا یک سوم هزینه‌های کارگری در ایران است و چیزی به نام هزینه مسکن و خواربار در کشور معنا ندارد علت آن فراوانی نیروی کار ارزان قیمت است.

وی در این مورد متذکر شد: اگر هزینه کارگری را 30 درصد هزینه تولید در نظر بگیریم آن وقت 15 درصد قیمت تمام شده کالا در ایران نسبت به چین بیشتر خواهد بود.

این عضو اتاق بازرگانی تهران دومین علت ارزان بودن کالاهای چینی را بزرگ بودن مقیاس تولید آن ها دانست و افزود:‌ این موضوع باعث کاهش هزینه‌های سر بار در چین می‌شود. جدای از این دو عامل نرخ ارز نیز در کشور چین به گونه‌ای تغییر کرده که کالاهای وارداتی برای چین گران تمام می‌شود اما صادرات آن ها ارزان است به همین دلیل ما خواهان واقعی شدن نرخ ارز در ایران هستیم.

افزایش صادرات فرآورده‌های نفت و پتروشیمی ایران

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه به ارائه آمار عملکرد صادرات این بخش پرداخت و گفت:‌ در یک ماه سال جاری میزان صادرات فرآورده‌های نفتی ایران در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 172 درصد افزایش داشته و از میزان 41 میلیون دلار در سال گذشته به 113 میلیون دلار در یک ماه امسال رسیده است.

به گفته وی میزان صادرات محصولات پتروشیمی ایران در یک ماه سال 89 نیز بیش از 82 درصد افزایش یافته و از 440 میلیون دلار به 801 میلیون دلار رسیده است. وی اظهار امیدواری کرد که با این روند افزایش صادرات و همچنین افزایش تولید محصولات پتروشیمی ایران میزان صادرات این محصول بیش از 50 درصد از کل صادرات ایران در سال جاری باشد.

حسینی همچنین میزان ارزش صادرات اقلام پتروشیمی در سال 88 را 5 میلیارد و 817 میلیون دلار اعلام کرد که این رقم در سال 87 پنج میلیارد و 537 میلیون دلار بود. طبق این اعلام او در این بخش صادرات کشور 5 درصد رشد کرده است.

وی همچنین رقم صادرات محمولات نفتی در سال گذشته را بیش از یک میلیارد و 15 میلیون دلار عنوان کرد که حاکی از رشد 30 درصدی نسبت به سال 87 بوده است.

بسته بانک مرکزی با اهداف طرح تحول هم خوانی ندارد

این فعال بخش خصوصی در مورد بسته سیاست نظارتی بانک مرکزی نیز با عنوان این که سیاست‌های فعلی بانکی و بسته نظارتی بانک مرکزی با اهداف طرح تحول هم خوانی ندارد افزود: اگر می‌خواهیم با توزیع پول به قشر مستضعف جامعه، آن‌ها را تقویت کنیم افزایش تقاضا رخ خواهد داد که در مقابل برای عرضه کالاها در نظر گرفتن سیاست انقباضی هم خوانی ندارد.

وی تصریح کرد:‌ سیاست انقباضی برای تولیدکننده به ضرر واحدهای تولیدی خواهد بود.

دل نگران قانون اتاق بازرگانی هستیم

این عضواتاق بازرگانی ایران در مورداصلاحات اخیر قانون اتاق بازرگانی ایران که هنوز به تصویب نهایی نرسیده است بیان کرد:‌ مسئله نبود 20 نماینده دولت در اتاق بازرگانی ایران بحث عمده‌ای نیست که در روزهای اخیر به دلیل عنوان شدن آن در پیش نویس قانون اتاق بازرگانی ایران مطرح شده است.

وی ادامه داد: ‌تنها اگر بشود این موضوع را اصلاح کرد که اعضای دولتی اتاق در انتخابات هیئت رئیسه شرکت نکنند مشکل حل است وگرنه از 30 نماینده عضو اتاق ایران 20 عضو دولتی آن آن قدر نقش ندارند که به این بخش دامن زده شود.

وی در پایان یادآور شد: ما مشکلی با قانون فعلی اتاق ایران نداریم و نگرانیم که قانون بعدی بدتر از قانون فعلی شود.

۱۶ اسفند ۱۳۸۹ ۱۵:۵۷
خراسان - مورخ یکشنبه 1389/02/26 شماره انتشار 17551 |
تعداد بازدید : ۱,۳۳۰