حضور قیر در بازارهای صادراتی کمرنگ شد/هشدار معامله‌گران بورس

حضور قیر در بازارهای صادراتی کمرنگ شد/هشدار معامله‌گران بورس
یک فعال رینگ صادراتی بورس کالا گفت: از زمان توقف عرضه قیر توسط دو شرکت بزرگ تولید کننده ایرانی در خاورمیانه، حضور ایران در بازارهای بین‌المللی کمرنگ شده است.
این معامله‌گر رینگ صادراتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به عرضه امروز تنها 2 هزار تن در تالار صادراتی بورس کالا، اظهار داشت: این میزان عرضه نسبت به عرضه شرکت‌های بزرگی همچون پاسارگاد و جی بسیار جزئی است.

وی ادامه داد: از زمان توقف عرضه توسط این دو تولیدکننده بزرگ قیر صادراتی حضور ایران در بازار بین المللی این محصول کمرنگ شده است.

به گزارش فارس، تغییر در نرخ ارز از 1226 تومان به قیمت ارز مبادله‌ای (2458) مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است، به عنوان مثال در قیمت خوراک پتروشیمی‌ها افزایش حداقل دو برابری اتفاق افتاده است.

با این وجود در صورت عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان این بخش در شرایط تحریم عرضه قیر صادراتی غیر ممکن خواهد بود.

پیش از این یکی از تولیدکنندگان با غیرقانونی خواندن افزایش قیمت مواد اولیه قیر توسط شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، گفته بود: مشخص نیست مسئولان شرکت پخش بر چه اساسی به یکباره قیمت‌ها را تا 70 درصد افزایش داده‌اند؛ این امر تنها موجب رکود و فساد در این بخش می‌شود.

به گزارش فارس، سازمان حمایت در نامه‌ای به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران خواستار ارائه مستندات قانونی این شرکت درباره افزایش قیمت خوراک پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران شد.

همچنین یکی از کارگزاران بورس کالا در خصوص افزایش قیمت مواد اولیه قیر در بورس کالا، گفت: به دلیل افزایش قیمت ماده اولیه قیر (وکیوم باتوم) از حداقل 500 تومان به بیش از یک‌هزار تومان توسط شرکت پالایش و پخش، از معامله این محصول در تالار صادراتی بورس کالا جلوگیری شده است.

بر اساس این گزارش، معامله‌گران این بازار معتقدند در صورت افزایش حداقل 600 تومانی در قیمت پایه هر کیلو قیر، در پروژه‌های اجرای آسفالت از سوی بعضی پیمانکاران فساد رواج خواهد یافت.

۱۱ دی ۱۳۹۱ ۲۱:۱۱
تعداد بازدید : ۱,۹۹۸