تانکرهای حامل گازوئیل آزاد عازم مرزهای شرقی/ عرضه به مرزنشینان محول شود

تانکرهای حامل گازوئیل آزاد عازم مرزهای شرقی/ عرضه به مرزنشینان محول شود
شرکت ملی پخش مدتی است برای کاهش قاچاق سوخت تانکرهای گازوئیل را روانه مرزهای کشور می‌کند و پس از مرزهای غربی کامیون‌های حامل گازوئیل این بار عازم مرزهای شرقی شده‌اند، در همین رابطه برخی از کارشناسان معتقدند اگر عرضه دست مرزنشینان باشد قاچاق کاهش می‌یابد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس چندی پیش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در جدیدترین اقدام خود برای جلوگیری از قاچاق گازوئیل از مرزهای غربی کشور چند تانکر حامل گازوئیل را برای عرضه به مرزنشینان با نرخ فوب خلیج فارس روانه مرز قصرشیرین کرد.

* تانکرهای جدید سوخت روانه مرزهای کشور شد

گزارش خبرنگار فارس حاکی از آن است که با اجرای موفق این طرح در مرزهای غربی شرکت ملی پخش فرآورده نفتی قصد دارد ارسال سوخت گازوئیل به دیگر مرزهای کشور از جمله استانهای جنوبی و شرقی را نیز تا چند وقت دیگر آغاز کرده و به عرضه سوخت با نرخ فوب خلیج فارس در مرزهای غربی نیز ادامه دهد.

براساس این گزارش در ماه های اخیر به دلیل افزایش نرخ ارز و همچنین عدم اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها شاهد افزایش قاچاق سوخت از مرزهای کشور هستیم.

مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت نفت در این باره بارها اعلام کرده اند که پس از افزایش نرخ ارز شاهد رشد قاچاق گازوئیل در کشور هستیم،در حالی که قیمت گازوئیل در ایران 150 تا 300 تومان است در اواسط سال 1390 در کشورهای همسایه یعنی ترکیه بیش 2000 تومان، افغانستان و پاکستان حدود 1500 تا 1600 تومان و کشورهای حاشیه خلیج فارس حدود 800 تا 900 تومان بوده است.

بر اساس این گزارش پس افزایش نرخ ارز قیمت هر لیتر گازوئیل در آن سوی مرزها به 5 تا 7 هزار تومان رسیده است، در صورتی که قیمت هر لیتر گازویئل در داخل کشور بسیار کمتر از این رقم ها است.

* عرضه سوخت توسط مرزنشینان باشد

محمود سهابی یکی از کارشناسان مسائل انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مورد این اقدام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به منظور کاهش در قاچاق گازوئیل می گوید: اگر دولت عرضه گازوئیل را به صورت بازارچه های مرزی انجام دهد به طوری که بخشی از سود این کار به مرزنشینان برسد قطعا این روند مثبت خواهد بود.

وی ادامه می دهد: تنها راه ممکن این است که جایگاه های سوخت را در اختیار بخش خصوصی که در آن مناطق ساکن هستند قرار داده تا خودشان کار عرضه را انجام دهند.

این کارشناس انرژی تصریح می کند: اما اگر قرار باشد دولت خودش کار عرضه را انجام دهد باید منتظر باشد تا روند قاچاق سوخت ادامه یابد.

* قاچاق روزانه 3 میلیارد تومان سوخت از مرزهای شرقی

این گزارش اضافه می کند: بر اساس اظهارات مرتضوی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دی ماه سال گذشته، پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در مرزهای شمال غرب، شرق و سواحل جنوبی کشور لااقل روزانه 10میلیون لیتر گازوئیل قاچاق از کشور خارج می‌شده است که هم اکنون نیز با اجرای گام اول این قانون ولی به دلیل رشد ناگهانی نرخ ارز دوباره شاهد این حجم قاچاق سوخت از کشور هستیم.

بررسی‌های یک نهاد نظارتی نشان می‌دهد تنها در بخشی از مرز‌های جنوب شرقی کشور روزانه 6 میلیون لیتر سوخت به خارج از کشور قاچاق ‌شده است که بر اساس بررسی‌های این نهاد ارزش این تجارت کثیف تنها در همان بخش از مرزهای شرقی روزانه لااقل به 3 میلیارد تومان بالغ می‌شده است و ارزش این میزان قاچاق در طول سال به بیش از هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود.

به نظر می رسد با اقدامات جدید شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی و همچنین افزایش نظارت نهاد های امنیتی شاهد کاهش قاچاق سوخت از مرزهای کشور باشیم.

۱۶ دی ۱۳۹۱ ۱۴:۲۶
تعداد بازدید : ۱,۶۶۱