۶ اظهارنظر درباره وزیر پیشنهادی نفت

۶ اظهارنظر درباره وزیر پیشنهادی نفت
هنوز جلسه علنی بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار نشده اما برخی از مدیران سابق این حوزه و همچنین نمایندگان مجلس از دیدگاهی مثبت درباره جواد اوجی به‌اظهارنظر پرداختند. در این رابطه «دنیای‌اقتصاد» با محمدعلی خطیبی، معاون اسبق شرکت ملی نفت و نماینده اسبق ایران در اوپک به‌گفت‌وگو پرداخت که از منظر او مهم‌ترین مزیت اوجی نسبت به‌برخی وزرای نفت در گذشته آشنا بودن او به‌این حوزه‌است، چراکه او سال‌ها در بدنه این وزارتخانه فعالیت داشته‌است. خطیبی همچنین اولویت اصلی این وزارتخانه را افزایش فروش نفت دانست. علاوه بر این پنج مدیر و نماینده مجلس هم در یکی دو روز گذشته از او حمایت کرده‌اند، هرچند پیش از این هم نمایندگان دیگری نظر مثبت خود را در این مورد ابراز کرده بودند. در ادامه ۶ اظهارنظر درباره اوجی را مرور خواهیم کرد.

 خطیبی: اوجی نیاز به‌زمان برای تطبیق خود ندارد

خطیبی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به‌اینکه وزیر پیشنهادی نفت از درون صنعت نفت است و این امری مثبت است، گفت: ما شرایطی را داشتیم که افرادی را از خارج این صنعت معرفی می‌کردند و آنها تا با فضای بین‌المللی و داخلی و وضعیت نیروها و غیره آشنا می‌شدند، زمان می‌برد، بنابراین گزینه‌ای که با صنعت نفت آشنا است، از درون این صنعت است و مشتاق است، زمانی نیاز ندارد که خود را ‌به‌روز کند و این نکته مثبتی است و او می‌تواند سریعا کارش را شروع کند.

وی همچنین در پاسخ به‌سوالی درباره اولویت‌های وزارت نفت در دوره اوجی در صورت کسب رای‌اعتماد از مجلس اظهار کرد: طبیعتا از نظر من که در فضای بین‌المللی نفت کار کرده‌ام، بحث فروش نفت و جایگاه ایران در سازمان‌های بین‌المللی در اولویت است. از این زاویه مهم‌ترین اولویت افزایش سطح فروش نفت است تا درآمد کشور ارتقا پیدا کند.

 جزو قوی‌ترین وزیران کابینه سیزدهم

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به‌سوابق درخشان آقای اوجی در وزارت نفت، وی جزو قوی‌ترین وزیران کابینه دولت سیزدهم به‌شمار می‌آید. محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با «شانا» گفت: باتوجه به‌سوابقی که آقای اوجی دارد و برنامه‌های مدونی که ارائه کرده، گزینه مطلوبی برای این وزارتخانه ‌است.  وی افزود: وزیر پیشنهادی نفت دارای سابقه، تجربه‌ و مدیریت در صنعت نفت و گاز کشور است و با بسیاری از مسائل، مشکلات و چالش‌های این صنعت آشنایی دارد و فردی است که می‌تواند برای حل مشکلات این وزارتخانه راهگشا باشد.  رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس اظهار کرد: معتقدم وزیر پیشنهادی نفت به‌همراه تعداد دیگری از افراد معرفی‌شده به‌مجلس، جزو قوی‌ترین وزیران کابینه دولت سیزدهم هستند.

 توانایی اداره وزارت نفت در شرایط تحریم

نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: اوجی این توانمندی را دارد که در شرایط حساس کنونی کشور، از جمله شرایط اقتصادی و تحریم‌ها، با حضور در وزارت نفت موفق عمل کند. جلال محمودزاده با اشاره به‌حضور وزیر پیشنهادی نفت در کمیسیون کشاورزی و ارائه برنامه‌های خود تصریح کرد: آقای اوجی این توانمندی را دارد که در شرایط حساس کنونی کشور، از جمله شرایط اقتصادی و تحریم‌ها، با حضور در وزارت نفت موفق عمل کند.

 صیانت از ذخایر نفت و گاز در برنامه‌های اوجی

معاون پیشین وزارت نفت گفت: برنامه صیانت از ذخایر نفت و گاز و توجه جدی به‌دیپلماسی اقتصاد نفت و گاز در برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت قرار دارد.  محسن خجسته‌مهر افزود: برنامه‌های آقای اوجی را از این زاویه خیلی می‌پسندم که صیانت از ذخایر نفت و گاز، تولید ثروت و به‌حداکثر رساندن ارزش دارایی‌های زیرزمینی را عمق راهبردی صنعت نفت می‌داند.  وی با بیان اینکه اوجی ‌سرمایه‌گذاری در نفت را به‌مثابه ‌تولید ثروت و بهره‌وری سرمایه می‌داند، گفت: در برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت توسعه صنعت نفت باید همه‌جانبه، متوازن و پایدار باشد.

معاون پیشین وزارت نفت ادامه داد: اوجی اشتغال پایدار، انجام مسوولیت‌های اجتماعی، محرومیت‌زدایی و اهتمام ویژه به‌سرمایه انسانی را جزو جدایی‌ناپذیر توسعه و سرمایه‌گذاری می‌داند و اینها از الزام‌های توسعه پایدار در صنعت نفت است. به‌گفته خجسته‌مهر، برنامه اوجی با توجه به‌تغییر شرایط محیط داخلی و خارجی به‌این موضوع قائل است که ماموریت‌های وزارت نفت و شرکت‌های تابع باید صادرات‌محور باشد و نگاه او به‌دیپلماسی، محوریت‌دادن به‌اقتصاد نفت و گاز است.

 توسعه میدان‌های نفتی و تکمیل زنجیره ارزش

عضو کمیسیون عمران مجلس به‌تسلط وزیر پیشنهادی نفت بر نیازها و چالش‌های صنعت نفت تاکید کرد: گسترش همکاری با بخش خصوصی کمک بزرگی به‌تحقق برنامه‌های توسعه‌ای صنعت نفت می‌کند. اقبال شاکری به‌موفقیت‌ها و کارنامه مثبت اوجی اشاره کرد و افزود: امیدوارم ایشان بتوانند در تحقق برنامه‌های خود در وزارت نفت موفق باشند، به‌طور کلی نظر مجلس درباره ایشان مثبت است.  عضو کمیسیون عمران مجلس، توسعه میدان‌های نفتی و تکمیل زنجیره ارزش را از مهم‌ترین مسائلی برشمرد که وزیر نفت آینده باید بر آنها تمرکز کند و گفت: رسیدن به‌این اهداف نیازمند سرمایه‌گذاری است و وزیر نفت باید به‌تخصیص منابع مالی برای توسعه صنعت نفت توجه ویژه‌ای داشته باشد.  شاکری بر به‌کارگیری نیروی انسانی توانمند و متخصص موجود در صنعت نفت تاکید کرد و ادامه داد: این نیروها دارای دیدگاه‌های ارزشمند و نوآورانه‌ای برای بهبود بهره‌وری در صنعت نفت هستند که باید از توان موجود بهره برد.

 میدان‌های مشترک از اولویت‌های وزیر پیشنهادی نفت

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید در مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه و توجه هرچه بیشتر به‌ میدان‌های مشترک نفتی از اولویت‌های وزیر پیشنهادی نفت است.  رحیم زارع با بیان اینکه خوشبختانه گروه اقتصادی کابینه سیزدهم همراه و هماهنگ هستند و برخی وزیران معرفی‌شده امتحان خود را پس داده‌اند و افرادی عملیاتی هستند، افزود: موضوع انرژی امروز برای ما بسیار حائز‌اهمیت است، بهره‌برداری بیشتر از میدان‌های مشترک نفت و گاز در برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت قرار دارد و با جدیت پیگیری می‌شود.  به‌گزارش «شانا»، جواد اوجی متولد ۱۳۴۵ در شیراز و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی‌نفت از دانشگاه صنعت‌نفت است. وی فعالیت خود در صنعت نفت را از سال ۱۳۶۹ آغاز کرده‌است.  در سابقه کاری اوجی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، عضو هیات‌امنای دانشگاه صنعت نفت و مدیرعامل و نایب‌رئیس هیات‌مدیره شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس‌جنوبی دیده می‌شود.

۱ شهریور ۱۴۰۰ ۰۹:۵۳
دنیای اقتصاد |
تعداد بازدید : ۱۴۱