رئیس جمهوری: تولید گاز پارس جنوبی تا پایان دولت دهم دوبرابر می شود

رئیس جمهوری: تولید گاز پارس جنوبی تا پایان دولت دهم دوبرابر می شود
رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه ایران یکی از منابع مهم و استراتژیک گاز دنیا را در اختیار دارد، از دو برابر شدن تولید گاز پارس جنوبی تا پایان دولت دهم خبر داد.
 

به گزارش خبرنگار شانا از استان قم، دکتر محمود احمدی نژاد در آیین بهره برداری از نخستین مخزن ذخیره سازی گاز در ایران و خاورمیانه افزود: کشور باید پیشرفت کند و برای این پیشرفت همه بخش های اقتصادی آن نیازمند انرژی است. انرژی که در دسترس، ارزان قیمت و متناسب با آب و هوا باشد.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی عمده انرژی کشور در اختیار بیگانگان قرار می گرفت، افزود: هم اکنون با بهره برداری مناسب از انرژی موجود در کشور عایدات آن به کیسه ملت برگشته و صرف آبادانی کشور شده است که یکی از این عایدات گسترش شبکه گاز در نقاط مختلف کشور است.

رییس حمهوری با بیان اینکه جهش مناسبی در این بخش (بخش گاز) صورت گرفته است، تصریح کرد: همه اکنون 925 شهر کشور با ضریب نفوذ 96 درصد خانوار شهری و بیش از 14 هزار روستا با ضریب نفوذ 55 درصد خانوار روستایی همچنین بیش از 50 هزار واحد صنعتی و 70 نیروگاه کشور زیر پوشش گاز طبیعی قرار دارند که همه اینها مرهون تلاش های انجام گرفته پس از اتقلاب اسلامی است.

دکتر محمود احمدی نژاد با تاکید بر تقویت زیرساخت ها در کشور اظهار کرد: با تقویت زیرساخت هایی چون شبکه گاز در کشور می توان به ایجاد واحدهای صنعتی رونق بیشتری داد و این مهم امکان سرمایه گذاری بیشتری را در کشور فراهم خواهد آورد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون بخش عمده گاز کشور در بخش خانگی مصرف می شود، گفت: اوج مصرف گاز در پنج ماهه پایانی سال است، بنابراین ذخیره سازی از جمله موارد مهمی است که می تواند کسری نیاز به این حامل انرژی را در زمان پیک مصرف تامین کند. طرح ذخیره سازی گاز در مخازن زیرزمینی از جمله ایده های مهمی است که براساس آن هم اکنون 40 نقطه متناسب با طبیعت زمین شناسایی شده است که سراجه قم و شوریجه (شرق کشور) از جمله آنهاست.

وی گفت: با وجود دو مخزن سراجه قم با ظرفیت یک و نیم میلیارد مترمکعب ذخیره سازی در فاز اول و سرخس با ظرفیت چهار و نیم میلیارد مترمکعب نگرانی تامین گاز به مدت 10 سال برطرف خواهد شد.

رییس جمهوری در بخش پایانی سخنان خود چند توصیه به وزیر نفت بیان داشت و کفت: شبکه گازرسانی در شهرها و روستاها می بایست گسترش یابد و گاز به تمام نقاط مسکونی کشور برسد.

وی تصریح کرد: هم اکنون 65 هزار روستا در سراسر کشور وجود دارد که تامین انرژی برای آنها کار سختی است. بنابراین می بایست به راه های ساده تری برای تامین انرژی آنها فکر کرد. از جمله این راهکارها می تواند ایجاد مخازنی در نزدیکی نقاط پرمصرف باشد.

دکتر احمدی نژاد در توصیه دوم خود به وزیر نفت تصریح کرد: با توجه به کم توجهی به استان قم قبل از انقلاب اسلامی انتظار دارم بخشی از عایدات ذخیره سازی گاز در این استان هزینه شود تا بتوان از این طریق چهره این استان تغییر شگرفی یابد.

۱۶ دی ۱۳۹۱ ۱۴:۳۳
تعداد بازدید : ۱,۵۲۵