وزیر نفت: اوراق سلف؛ جذاب و سودآور برای همه

وزیر نفت: اوراق سلف؛ جذاب و سودآور برای همه
وزیر نفت گفت: جذاب بودن سود اوراق سلف نفتی از ویژگی های مهم آن است.
به گزارش خبرنگار ما، رستم قاسمی در مراسم افتتاح پنجمین همایش توسعه نظام تامین مالی در ایران با اشاره به اینکه از پارسال در موضوع اوراق سلف نفتی کار شده است افزود : همه اطلاعات مربوط به این طرح و امیدنامه آن در سایت شرکت ملی نفت ایران وجود دارد و موازین شرعی آن هم در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه همه سرمایه گذاران حقوقی و حقیقی داخلی و بین المللی می توانند این اوراق را خریداری کنند گفت: برخی شرکت های بین المللی برای خرید این اوراق درحال مذاکره هستند.
قاسمی، جمع آوری سرمایه گذاری های خرد و کلان را از اهداف طرح فروش اوراق سلف نفتی برشمرد و افزود: این طرح، ابتکار وزارت نفت و روشی برای تامین منابع مالی اختصاصی برای توسعه صنعت نفت و مقدمه ای برای فعال کردن بورس نفت است.
وزیر نفت با اشاره به اینکه امکان تسویه فیزیکی و نقدی اوراق سلف نفتی در سررسید آن وجود دارد، گفت: براساس قرارداد سلف موازی مصوب سازمان بورس اوراق بهار، این سلف سه ساله و ارزش هر قرارداد معادل ارزش یک بشکه نفت خام است و امکان تسویه فیزیکی و نقدی آن نیز در سررسید اوراق وجود دارد.
قاسمی با اشاره به اینکه موانع جزئی اجرای طرح فروش اوراق سلف نفتی درحال رفع شدن است، افزود: از منابع حاصل از فروش این اوراق می توان برای توسعه میدان های مشترک و اجرای طرح های خاص مانند جمع آوری گازهای همراه نفت استفاده کرد.
وی با بیان اینکه هم اکنون روزانه40 میلیون مترمکعب گازهای همراه نفت می سوزد گفت: این در حالی است که با فروش روزانه 30 میلیون مترمکعب گاز به ترکیه سالانه پنج تا شش میلیارد دلار درآمد عاید کشور می شود.
وزیر نفت افزود: جمع آوری40 میلیون مترمکعب گاز همراه علاوه بر کاهش آلودگی هوا ، ماهانه 150 میلیون دلار درآمد دارد.
قاسمی با اشاره به اینکه برای این منظور چهار کارخانه جی ال در خارک و خوزستان در حال ساخت است گفت: با بهره برداری کامل از آن 38 میلیون از این 40 میلیون مترمکعب گاز همراه، مهار می شود.
پنجمین همایش quotation mark توسعه نظام تامین مالی در ایران quotation mark صبح امروز با حضور وزرای امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و نفت در مرکز همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما آغاز شد و تا فردا ادامه دارد.

۱۸ دی ۱۳۹۱ ۰۰:۰۵
تعداد بازدید : ۱,۴۳۹