افزایش 8 میلیارد دلاری درآمد گازی ایران/ جزئیات راه‌اندازی یک پارس‌جنوبی جدید

افزایش 8 میلیارد دلاری درآمد گازی ایران/ جزئیات راه‌اندازی یک پارس‌جنوبی جدید
مدیرعامل شرکت ذخیره‌سازی گاز با تشریح جزئیات افزایش درآمد 8 میلیارد دلاری گاز ایران، گفت: با راه‌اندازی دو مخزن جدید ذخیره‌سازی گاز معادل تولید 3 فاز پارس جنوبی ظرفیت جدید برداشت گاز ایجاد می‌شود.
مسعود سامی‌وند در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه مخزن ذخیره سازی سراجه از ظرفیت 3.3 میلیارد متر مکعب و مخزن جدید ذخیره سازی شوریجه از ظرفیت ذخیره سازی 4.8 میلیارد متر مکعب گاز برخوردار است، گفت: هم اکنون پیشرفت عملیات اجرایی راه اندازی مخزن ذخیره سازی گاز شوریجه به بیش از 8.6 درصد رسیده است و تا پایان سال این پروژه جدید هم راه اندازی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی ایران با یادآوری اینکه در کنار تاسیسات تزریق گاز در منطقه شوریجه خراسان یک پالایشگاه 20 میلیون متر مکعبی هم احداث خواهد شد، اظهار داشت: در مجموع با بهره برداری از این دو مخزن جدید گازی بیش از 8 میلیارد متر مکعب ظرفیت ذخیره سازی گاز در کشور به وجود می آید.
این مقام مسئول با اعلام اینکه در فاز اول مخزن گازی سراجه روزانه 7 میلیون متر مکعب گاز در 8 ماه ابتدایی سال تزریق و 10 میلیون متر مکعب گاز در 4 ماه پایانی سال برداشت می شود، تاکید کرد: با توجه به برنامه ریزی برای ذخیره سازی 1.5 میلیارد متر مکعب گاز در این مخزن تا دو سال آینده سالانه معادل 2.2 میلیارد دلار از محل ذخیره سازی گاز و کاهش مصرف گازوئیل صرفه جویی حاصل می شود.
وی همچنین با تاکید بر اینکه استخراج 12.5 میلیون بشکه مایعات گازی هم در دستور کار قرار دارد، ارزش این محصولات گازی را 1.5 میلیارد دلار عنوان کرد و یادآور شد: در مجموع تا سه سال آینده با راه اندازی اولین مخزن ذخیره سازی گاز حدود 8 میلیارد دلار از محل استخراج مایعات گازی و کاهش مصرف گازوئیل صرفه جویی اقتصادی حاصل می شود.
سامی وند در پایان ظرفیت ذخیره سازی دو مخزن سراجه و شوریجه را 70 میلیون متر مکعب اعلام کرد و خاطر نشان ساخت: با راه اندازی این دو مخزن جدید ذخیره سازی گاز معادل تولید 3 فاز پارس جنوبی ظرفیت برداشت گاز در فصول سرد سال ظرفیت جدید ایجاد می شود.
۱۹ دی ۱۳۹۱ ۲۰:۰۰
تعداد بازدید : ۱,۵۰۳