لرزه بر جان پتروشیمی ها و رقابتی ناممکن در بازار های صادراتی

لرزه بر جان پتروشیمی ها و رقابتی ناممکن در بازار های صادراتی
عضو هیئت مدیره شرکت نفت و گاز پارسیان در خصوص اثرات افزایش هزینه‌های تولید شرکت‌های پتروشیمی گفت: این افزایش‌ها امکان رقابت در بازارهای صادراتی را ناممکن می‌کند و از این طریق سودآوری شرکت‌های پتروشیمی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
عبدالرحیم قنبریان در گفت و گو با خبرنگار بورس امروز نحوه تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها (خوراک متان و اتان) مورد اشاره قرار داد که از طریق یک فرمول تعیین شده توسط وزارت نفت نرخ گذاری می‌شوند.

وی با تأکید بر تفاوت نرخ گذاری این خوراک در فصول مختلف سال گفت: این نرخ گذاری در دو فصل اول همراه با تخفیف ۱۰ درصدی و در دو فصل پاییز و زمستان با افزایش ۱۰ درصدی قیمت همراه است. به هر حال به طور متوسط نرخ خوراک پتروشیمی‌ها ۱۰ تا ۱۱ سنت خواهد بود.

عضو هیئت مدیره شرکت نفت و گاز پارسیان در خصوص تغییر اخیر نرخ سوخت گفت: اگرچه در گذشته نرخ سوخت پتروشیمی‌ها مقدار ثابت ۱۳۰ هزار تومان به ازاء هر متر مکعب بوده است که پس از گذشت چند سال به ۱۶۰ هزار تومان برای هر متر مکعب افزایش یافت؛ اما در سال جاری به قیمت خوراک متصل شد.

قنبریان افزود: در حال حاضر این نرخ ۳۰ درصد قیمت خوراک پتروشیمی ها است. لذا با افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، قیمت سوخت آن‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

وی با تأکید بر نحوه قیمت گذاری خوراک گفت: وزارت نفت براساس سه نوع نرخ فوب اقدام به قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها نمود که برای هر متر مکعب حدود ۱۰ تا ۱۱ سنت برآورد می شود. در صورتی که وزارت نفت تصمیم به تغییر این نحوه قیمت گذاری نماید باید مراحلی را همچون مصوبه هیئت وزیران طی کند.

عضو هیئت مدیره شرکت نفت و گاز پارسیان اظهار داشت: تغییر نرخ سوخت نیز پس از تصویب مجلس در لایحه بودجه تبیین شد لذا به راحتی امکان تغییر نحوه نرخ گذاری وجود ندارد.

قنبریان با اشاره به معافیت های مالیاتی در صنعت پتروشیمی اظهار داشت: در گذشته صادرات محصولات پتروشیمی معاف از مالیات بود اما سال گذشته دولت به منظور تأمین کسری بودجه خود، طی مصوبه ای صادرات محصولات خام و نیمه خام را از معافیت خارج کرد.

وی افزود: این درحالی است که بخش قابل توجهی از محصولات پتروشیمی در دسته نیمه خام طبقه بندی می شوند، اگرچه طبقه بندی این محصولات دشوار است زیرا علاوه بر اینکه می توانند محصول نهایی فرض شوند در دسته ای دیگر مواد اولیه سایرین طبقه بندی می شوند.

عضو هیئت مدیره شرکت نفت و گاز پارسیان با بیان نحوه کسب درآمد دولت پیشین از شرکت‌های پتروشیمی گفت: در دولت گذشته با محاسبه سود شرکت‌های پتروشیمی، آن‌ها را ملزم به رعایت موارد هزینه زا می‌کرد که میزان سودآوری پایان سال آن‌ها از سقف فرضی بالاتر نرود.

قنبریان با اظهار امیدواری از عدم تداوم چنین روندی در دولت جدید گفت: هرچند دولت یکی از سهامداران عمده شرکت‌های پتروشیمی است اما باید توجه داشته باشد که شرکت‌ها برای تولید نیازمند سودآوری مطلوب هستند. لذا امیدواریم با مانع تراشی و ایجاد هزینه‌های جدید مسیر تولید را سخت نکنند و تولید محور باشد.

عضو هیئت مدیره شرکت نفت و گاز پارسیان در پایان با اشاره به لزوم تسهیل مسیر تولید گفت: زمانی که قیمت گذاری محصولات با بازار جهانی مطابقت نداشته باشد امکان صادرات به کشورهای همسایه میسر نخواهد بود. همچنانکه میدانیم در بازار اوره کشور ترکمنستان یکی از رقیبان ایران است که با هزینه بهای تمام شده پایین زمینه نفوذ برای شرکت‌های ایرانی را بسته است.
۲۷ شهریور ۱۴۰۰ ۱۳:۳۰
تعداد بازدید : ۲۰۵