بهره‌برداری از بزرگ‌ترین پترو پالایشگاه ایران تا پایان دی‌ماه

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین پترو پالایشگاه ایران تا پایان دی‌ماه
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان ایران از بهره‌برداری بزرگ‌ترین پترو پالایشگاه ایران تا پایان دی‌ماه خبر داد و گفت‌: با راه‌اندازی این طرح کیفیت بنزین پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند به یورو 5 ارتقاء خواهد یافت.

فرهاد احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این‌که اجرای طرح افزایش ظرفیت و ارتقاء کیفیت فرآورده‌های نفتی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اراک حدود چهار هزار و 300 میلیارد تومان هزینه‌ی سرمایه‌گذاری در برداشت، گفت: هدف از اجرای این پروژه افزایش ظرفیت پالایشگاه از 170هزار به 250 هزار بشکه در روز، افزایش ظرفیت تولید بنزین و ارتقاء کیفیت فرآورده‌های تولیدی بود.
به گفته‌ی وی با تدابیری که اندیشیده شده است امکان افزایش ظرفیت این پالایشگاه به بیش از 250 هزار بشکه در روز نیز با اجرای طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه شازند فراهم شده است.

احمدی با بیان این‌که 22 درصد از سرمایه‌گذاری چهار هزار و 300 میلیارد تومانی برای ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی این پالایشگاه هزینه شده است، گفت: برای افزایش استاندارد فرآورده‌های نفتی تولیدی در پالایشگاه شازند تاکنون 457 میلیون یورو هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان ایران در مورد حجم استحصال گوگرد از فرآورده‌های نفتی پالایشگاه امام خمینی شازند توضیح داد: قبل از انجام طرح افزایش ظرفیت و ارتقاء کیفیت این پالایشگاه حجم گوگرد استحصالی 60 تن در روز بود که با اجرای این طرح به 700 تن در روز افزایش یافت. بر این اساس تولید گوگرد این پالایشگاه 640 تن در روز افزایش یافته است. همین شاخص بیانگر ارتقاء کیفیت فرآورده‌های نفتی تولیدی پالایشگاه امام خمینی است.

وی با تاکید بر این‌که با اجرای فاز دوم این طرح تمام استاندارد‌های روز پالایشگاهی در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند رعایت شده است، گفت: بنزین تولید‌شده در این پالایشگاه با استاندارد یورو 5 و باقی محصولات نیز با استاندارد یورو 4 و در برخی موارد بهتر از یورو 4 تولید می‌شود.

احمدی با اعلام این‌که با بهره‌برداری از این طرح اولین واحد پتروشیمی تلفیقی با پالایشگاه در کشور ایجاد می‌شود، گفت: با در مدار تولید قرار‌گرفتن این طرح مرغوب‌ترین محصول پتروشیمی در این پالایشگاه تولید می‌شود.

به گفته مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان ایران، روزانه 1.2 میلیون لیتر پروپیلن با تکمیل این طرح به تولید می‌رسد.

وی با اشاره به این‌که برای اولین‌بار بزرگ‌ترین برج پالایشگاهی به ارتفاع 104 متر در داخل کشور برای این طرح ساخته شده است، گفت: در دنیا پنج جرثقیل با توناژ بالا وجود دارد که یکی از این جرثقیل‌ها در این طرح فعال بود.

احمدی در مورد تحریم‌ها علیه طرح‌های نفتی کشور توضیح داد: این تحریم‌ها در حالی انجام شد که پیچیده‌ترین و بزرگ‌ترین واحد بنزین‌سازی پالایشگاهی در دنیا توسط متخصصان داخلی در پالایشگاه امام خمینی شازند ساخته شد.

مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان ایران افزود: هم‌چنین واحد ایزومریزاسیون که بهترین بنزین را تولید می‌کند با دانش بومی ایرانی ساخته شد و در مدار تولید قرار گرفت. در واقع تمام این تحریم‌ها به فرصت برای جوانان ایرانی تبدیل شد.

وی با اظهار این‌که متخصصان ایرانی در بخش مهندسی به 90 درصد خودکفایی دست یافته‌اند، گفت: این رقم در نصب تجهیزات به‌طور کامل ایجاد شده است.

احمدی با اشاره به این‌که ایرانیان در بخش تامین کالا نیز به 70 درصد از خودکفایی دست یافته‌اند، گفت: با وجود این‌که شرکت‌های خارجی از اعلام رمز عبور نرم‌افزار‌ها خودداری کردند به متخصصان ایرانی این فرصت داده شد که خود این نرم‌افزار‌ها را طراحی کنند.
۲۳ دی ۱۳۹۱ ۱۵:۵۰
تعداد بازدید : ۲,۴۹۰