برنامه جدید ایران برای مقابله با تحریمهای پتروشیمی/راه اندازی بانک جامع اطلاعات

برنامه جدید ایران برای مقابله با تحریمهای پتروشیمی/راه اندازی بانک جامع اطلاعات
معاون سابق وزیر نفت با اشاره به راه اندازی بانک جامع اطلاعاتی محصولات پتروشیمی وپیمانکاران این صنعت گفت: ایران برنامه جدیدی برای مقابله با تحریم ها علیه صنعت پتروشیمی دارد.
 

 

معاون سابق وزیر نفت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به افزایش تحریم‌های برخی از کشورهای غربی علیه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، افزود: یکی از راهکارهای مقابله با تحریم، تدوین و تعریف یک بانک جامع اطلاعاتی به ویژه در صنایع پتروشیمی کشور است.

مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه با دستیابی صنعت پتروشیمی به یک بانک جامع اجرای طرح‌ها و پروژه‌های پتروشیمی تسریع خواهد شد، تصریح کرد: باید در این دایرکتوری، اطلاعات جامع و کاملی از سازندگان، پیمانکاران، مهندسان مشاور و تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی با جزئیات کامل درج شود.

نژاد سلیم با بیان اینکه صنایع پتروشیمی کشور در برنامه های پنجم تا هفتم توسعه یک سیر تحول و توسعه ای را برای تحقق اهداف چشم انداز پشت سر می گذارد، اظهار داشت: بر این اساس اگر یک بانک جامع اطلاعاتی وجود داشته باشد وضعیت پیمانکاران، سرمایه گذاران و کارفرمایان برای ساخت طرح‌های جدید پتروشیمی در بخش بالادستی و پائین دستی تسریع خواهد شد.

 

*باید بانکی هم برای محصولات متنوع پتروشیمی کشور تدوین شود

 

این کارشناس صنعت پتروشیمی با تاکید بر اینکه وجود این بانک جامع منجر به شتاب در تصمیم گیری‌های کلان در توسعه پتروشیمی خواهد شد، افزود: در کنار بانک جامع اطلاعات سازندگان، پیمانکاران و مهندسان مشاور، باید بانکی هم برای محصولات متنوع پتروشیمی کشور تدوین شود.

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر توسعه صنایع تکمیلی و ایجاد ارزش افزوده با توسعه پتروشیمی یکی از سیاست های کلان دولت است، خاطرنشان کرد: تا چند سال آینده تنوع سبد تولید پتروشیمی ایران با افزایش قابل توجهی همراه است.

نژادسلیم با بیان اینکه عدم آگاهی از قیمت خوراک برای صنایع تکمیلی پتروشیمی می تواند برای این صنایع مشکلاتی را ایجاد کند تاکید کرد: در صورتی‌که سرمایه گذاران نسل جدید پتروشیمی‌ها از قیمت و مبادی عرضه خوراک از طریق یک بانک جامع باخبر شوند، بسیاری از مشکلاتشان حل و فصل خواهد شد.

معاون سابق وزیر نفت با تاکید بر اینکه هم اکنون بسیاری از کالا و تجهیزات تکنولوژی بر در داخل کشور تولید می شود، اما صاحبان سرمایه و کارفرمایان از آن بی خبر هستند، تصریح کرد: در صورتی‌که این بانک جامع راه‌اندازی شود تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از وضعیت خود به خوبی با خبر می شوند.

وی با اعلام اینکه رونمائی از این بانک جامع حتی می تواند منجر به توقف بسیاری از کالا و تجهیزات خارجی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی شود، تاکید کرد: در شرایط فعلی عدم اطلاع کارفرمایان، پیمانکاران و سازندگان از وضعیت خود به یک خود تحریمی تبدیل شده است.

این فعال صنعت پتروشیمی در پایان از بانک جامع اطلاعات در صنعت نفت، گاز و به ویژه پتروشیمی به عنوان یک ابزار جدید برای مقابله با تحریم های غرب یاد کرد و افزود: حتی تمامی پیمانکاران، مشاوران، سازندگان، صنعتگران و کارفرمایان دولتی و خصوصی می توانند با پرداخت حق عضویت در این بانک ثبت نام کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس ، سال گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از پژوهشگران و مسئولان شرکت‌های دانش ‌بنیان، بر لزوم تشکیل و تاسیس یک بانک اطلاعاتی کامل در صنایع مختلف از جمله صنعت نفت، گاز و پتروشیمی تاکید فرمودند.

از این رو به همت دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی، نخستین بانک مجازی جامع صنعت پتروشیمی و صنایع تکمیلی ایران موسوم به «ایزومر» با نشانی الکترونیکی www.isomer.ir آغاز به کار کرده است.

۲۸ دی ۱۳۹۱ ۱۱:۲۳
تعداد بازدید : ۱,۴۶۸